Nákladná loď Cygnus dorazila na ISS. Keď doslúži, zhorí

Nákladná loď Cygnus súkromnej ​​spoločnosti Orbital Sciences v stredu po poludní úspešne dorazila k Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS). Informoval o tom americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), podľa ktorého kozmický kamión na orbitálny komplex dopravil takmer 1 500 kilogramov najrôznejšieho nákladu.

16.07.2014 18:00
Vesmírna stanica ISS, nákladná loď Cygnus Foto: ,
Snímka z NASA TV zachytáva Cygnus po tom, ako sa pripojil v vesmírnej stanici.

Cygnus po priblížení k ISS zachytil robotickým ramenom terajší veliteľ stanice Američan Steve Swanson za asistencie nemeckého kolegu Alexandera Gersta. Potom loď diaľkovo pripoja k spojovaciemu uzlu modulu Harmony pracovníci pozemného letového strediska NASA v Houstone.

Medzi nákladom, ktorý by posádka mala začať vykladať ešte v stredu, sú zásoby potravín, ale aj vedecké zariadenia. Patrí k nim aj 28 malých satelitov súkromnej ​​spoločnosti Planet Labs, ktoré budú snímkovať Zem. Zhotovené zábery by podľa spoločnosti mali byť prístupné on-line širokej verejnosti. Na tento účel chce Planet Labs rozmiestniť okolo planéty na 100 takých družíc.

Záber na nákladnú loď Cygnus. Foto: SITA/AP
Space Station Cygnus Záber na nákladnú loď Cygnus.

Satelity dopravené na ISS posádka vypustí na obežnú dráhu počas leta zo špeciálneho odpaľovacieho zariadenia umiestneného na japonskom module Kibo.

Cygnus, ktorý tentoraz nesie meno už zosnulej astronautky NASA Janice Vossovej, bude k stanici pripojený do polovice augusta. Potom ho posádka rovnako ako jeho predchodcov naplní odpadom a už nepotrebným zariadením a nechá ho zaniknúť pri zostupe do atmosféry.

Nákladná loď Cygnus Foto: SITA/AP
Vesmírna stanica ISS, nákladná loď Cygnus Nákladná loď Cygnus

Janice Voss vyniesla do vesmíru v nedeľu večer SELČ nosná raketa Antares, patriaca rovnako spoločnosti Orbital Sciences. Štart sa mal uskutočniť už v máji, ale kvôli technickým problémom bol odložený. V júli sa potom termín posunul kvôli nepriaznivému počasiu.

Ide už o tretí let spoločnosti Orbital Sciences s Cygnusom na ISS. Prvý, ale skúšobný, sa uskutočnil už vlani v septembri. Tento rok v januári nasledoval prvý komerčný štart. Tretí tohtoročný zásobovací let je naplánovaný na november. S ďalšími tromi sa počíta aj v roku 2015 a s dvomi v roku 2016.

Viac na túto tému: #ISS #NASA #družica