Astronómovia prvýkrát zistili zloženie atmosféry exoplanéty

Po prvý raz sa vedcom podarilo priamo zistiť zloženie atmosféry exoplanéty, teda planéty mimo našej slnečnej sústavy. Na vzdialenej superzemi označenej 55 Cancri e odhalili prítomnosť hélia a vodíka, no žiadnu vodu.

19.02.2016 16:00
Exoplanéta 55 Cancri e, vesmír Foto:
Exoplanéta 55 Cancri e rozhodne nie je vhodná pre život. Teplota na povrchu je 2-tisíc °C a v atmosfére je veľa jedovatého kyanovodíka.

Niet sa čomu čudovať, pretože táto exoplanéta je veľmi blízko svojej hviezdy a povrchová teplota presahuje 2000 stupňov Celzia.

„Napriek tomu je to veľmi povzbudivý výsledok, lebo prvýkrát sme mohli priamo analyzovať spektrálne stopy prvkov v atmosfére vzdialenej planéty,“ uviedol Angelos Tsiaras z University College v Londýne, ktorý štúdiu spolu s kolegami publikoval v časopise Astrophysical Journal.

Astronómovia sú presvedčení, že práve tzv. superzeme sú najčastejšie zastúpenými planétami v našej galaxii. Ako superzem sa označujú také exoplanéty, ktoré sú väčšie ako Zem, no nie až také veľké ako plynné obry podobné Jupiteru alebo Saturnu.

Exoplanéta 55 Cancri e má dvojnásobok veľkosti Zeme, je však 8,63-krát hmotnejšia a teplota na jej povrchu je približne 2000 stupňov Celzia. Svoju materskú hviezdu 55 Cancri, ktorá sa nachádza 40 svetelných rokov od Zeme, obehne raz za 18 hodín. Tsiaras a jeho kolegovia analyzovali jej atmosféru na základe údajov z Hubblovho vesmírneho ďalekohľadu, pričom sledovali, ako atmosféra ovplyvňuje žiarivosť hviezdy. Okrem vodíka a hélia objavili aj stopy kyanovodíka, ktorý vedcom slúži ako indikátor dostatočného množstva uhlíka.

To súhlasí s predchádzajúcim výskumom, podľa ktorého hmotnosť a polomer planéty naznačujú, že vnútro planéty obsahuje veľa uhlíka. „Naša analýza atmosféry planéty 55 Cancri e naznačuje, že táto exoplanéta si dokázala udržať významné množstvo vodíka a hélia z hmloviny, z ktorej vznikla. Ide o vôbec prvé priame merania týchto dvoch prvkov,“ uviedli Tsiaras a jeho kolegyňa Giovanna Tinettiová.

Na zistenie zloženia atmosféry vzdialených svetov sú potrebné veľmi citlivé merania. O takúto analýzu sa už vedci pokúsili napríklad na planéte GJ 1214b, no získali len veľmi plochý signál, z ktorého vyvodili, že planéta je zahalená oblakmi alebo obsahuje ťažšie molekuly, ako je voda. Viac informácií sa im získať nepodarilo. O 55 Cancri e sa písalo aj nedávno, keď astronómovia uviedli, že jadro tejto planéty môže tvoriť jeden obrovský diamant.