Objavili najväčšiu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy

Americkí astronómovia na čele s Veselinom Kostovom z Goddard Space Flight Center objavili doteraz najväčšiu známu exoplanétu obiehajúcu okolo dvojhviezdy. Podarilo sa im to pomocou teleskopu Kepler, pričom o svojom objave informovali na stretnutí Americkej astronomickej spoločnosti v San Diegu.

16.06.2016 09:30
Kepler-1647b, exoplanéta Foto:
Umelecké stvárnenie dvojhviezdy a veľkej plynnej planéty Kepler-1647b.

Novoobjavená planéta dostala názov Kepler-1647b, keďže dvojhviezda, ktorú obieha, sa volá Kepler-1647. Tento binárny hviezdny systém sa nachádza 3 700 svetelných rokov od Zeme a jeho vek je približne 4,4 miliardy rokov. Jedna z jeho hviezd je trochu väčšia než Slnko, druhá zas trochu menšia. Samotná planéta Kepler-1647b má hmotnosť a polomer takmer ako Jupiter, čím sa stala najväčšou známou exoplanétou obiehajúcou okolo dvojhviezdy.

Prvý raz ju pozoroval ešte v roku 2011 Laurance Doyle zo SETI Institute, na potvrdenie, že ide naozaj o takzvanú cirkumbinárnu planétu, však bolo potrebné získať ďalšie údaje a následne ich analyzovať. Tento proces trval tak dlho aj preto, že planéte trvá až 1¤107 dní, kým obehne svoju materskú dvojhviezdu. Kepler-1647b je totiž od dvojhviezdy vzdialený omnoho viac než ostatné známe cirkumbinárne planéty, pričom sa nachádza v takzvanej obývateľnej zóne. Ide však o plynnú planétu, a preto vedci nepredpokladajú, že by na nej mohol existovať život. Ten by sa však teoreticky mohol vyskytovať na jej potenciálnych väčších mesiacoch, ak nejaké má. Výsledky výskumu chcú vedci neskôr publikovať v časopise Astrophysical Journal.