Vo vesmíre je desaťkrát viac galaxií, tvrdia britskí astronómovia

Vo vesmíre je najmenej desaťkrát viac galaxií, ako sa doteraz predpokladalo. Väčšinu z nich však zatiaľ ľudstvo nevidí. Tvrdia to britskí astronómovia, ktorí podľa agentúry DPA odznovu skúmali zábery Hubblovho vesmírneho teleskopu.

24.10.2016 14:00
galaxie, vesmír Foto:
Galaxie ako ich vidí Hubblov vesmírny teleskop.

V 90. rokoch 20. storočia vedci pomocou Hubblovho teleskopu odhadli počet galaxií v pozorovateľnom vesmíre približne na 100 miliárd. Skupina britských výskumníkov teraz toto číslo posunula na viac ako jeden bilión. Veľkú časť galaxií nie je vraj možné súčasnými prístrojmi vidieť.

„Ktovie, aké zaujímavé veci nájdeme, až objavíme tieto galaxie budúcimi generáciami teleskopov?“ povedal agentúre AP vedúci tímu astrofyzik Christopher Conselice z Univerzity v Nottinghame. K prekvapujúcemu záveru došli astronómovia na základe novej analýzy záberov Hubblovho vesmírneho teleskopu a ďalších pozorovaní. Vedci svoje poznatky podrobne predstavia v jednom z najbližších vydaní odborného časopisu The Astrophysical Journal.

Hubblov vesmírny teleskop vyrobila americká Národný agentúra pre letectvo a vesmír (NASA) a Európska vesmírna agentúra (ESA). Ďalekohľad pracuje podľa plánu od januára 1994 a fungovať bude zrejme ešte ďalších niekoľko rokov. Obieha vo výške asi 600 kilometrov nad povrchom Zeme, čo je o 170 kilometrov vyššie ako orbita Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS).

Snímky z teleskopu poskytli okrem iného dôkazy o existencii tzv. temnej hmoty a energie či supermasívnych čiernych dier. Pomohli spresniť vek vesmíru na 13,5 miliardy rokov a objavili najstaršie galaxie zrodené necelú miliardu rokov po vzniku vesmíru.