Mesiace Enceladus a Europa sú skutočne vhodné pre život

Ľudia dosiaľ ešte nikdy neboli tak blízko k objaveniu mimozemského života. O mesiacoch Enceladus a Europa sa dlho špekulovalo ako o vodných svetoch, v ktorých by mohli existovať podmienky pre vznik aspoň jednoduchých foriem života.

13.04.2017 20:58

Nové zistenia americkej vesmírnej agentúry NASA existenciu mimozemského života priamo nepotvrdili. Podľa NASA je však jasné, že tieto dva objekty sú najhorúcejšími kandidátmi pre budúce misie vesmírnych sond schopných potenciálny život nájsť.

Enceladus je mesiacom Saturnu a Europa mesiacom Jupitera. Oba toho majú veľa spoločného. Sú veľmi ďaleko od Slnka, takže ich povrch je kompletne zamrznutý. No pod ľadovou škrupinou ukrývajú tekuté oceány, ktoré prenikajú na povrch v podobe erupcií gejzírov.

V prípade Enceladus sú tieto gejzíry tvorené z 98 percent vodou, percento tvorí vodík a zvyšok je mix oxidu uhličitého, metánu a dusíka. Vedci preto nevylučujú, že tento koktejl chemických prvkov by mikroorganizmy mohli využívať na tzv. metanogenézu, ktorá bola dôležitá aj pre vznik života na Zemi.

„Zatiaľ nevieme detekovať život v gejzíroch Enceldusu, no rozhodne tam je pre neho zdroj potravy. Pre mikróby to tam musí byť ako v cukrárni,“ uviedol Hunter Waite z NASA, hlavný autor štúdie publikovanej v žurnále Science.

Čo sa týka mesiaca Europa, ten vedci sledovali pomocou Hubblovho vesmírneho teleskopu. Aj z jeho zmrznutého povrchu vytryskujú gejzíry až sto kilometrov do vesmíru. To naznačuje, že Europa je geologicky aktívny mesiac takisto s podmienkami vhodnými pre potenciálny vznik života.

Hubblov teleskop nie je priamo schopný nahliadnuť pod ľadovú pokrývku Europy. Pripravuje sa však misia Europa Clipper. Odštartovať by mohla v budúcom desaťročí a bude špecializovaná na skúmanie gejzírov Europy podobne ako to robila sonda Cassini na mesiaci Enceladus.