Na Jupiteri sneží, NASA púšťala aj tamojšiu hudbu

Misia družice Juno, ktorá oblieta Jupiter a odosiela na Zem tie dosiaľ najpodrobnejšie možné informácie z najväčšej planéty našej slnečnej sústavy, dospela k viacerým prekvapujúcim zisteniam.

01.06.2017 16:00
Jupiter Foto: ,
Snímka Jupitera, ktorú urobila družica Juno.
Misia družice Juno, ktorá oblieta Jupiter a odosiela na Zem tie dosiaľ najpodrobnejšie možné informácie z najväčšej planéty našej slnečnej sústavy, dospela k viacerým prekvapujúcim zisteniam. Na oboch póloch Jupitera objavila obrovské cyklóny, zistila, že póly sa od seba prekvapujúco líšia, zachytila sneženie a nahrala zvuky, ktoré americká vesmírna agentúra NASA nazýva „hudbou prírody“ Jupitera. „To, čo pozorujeme, je všetko možné, len nie to, čo sme očakávali,“ uviedol Scott Bolton, šéf misie Juno. Počas telekonferencie informoval, že družica pozorovala v blízkosti oboch pólov desiatky obrovských cyklónov, z ktorých tie najväčšie majú priemer až 2¤800 kilometrov. Okrem toho v atmosfére Jupitera objavila aj iné, ešte väčšie poveternostné systémy, ktoré NASA zatiaľ označuje ako neidentifikova­teľné.

Vedci sa doteraz domnievali, že Jupiter je takpovediac pokojnou, ba priam až „nudnou“ planétou. „Áno, to bol Jupiter tak, ako sme ho poznali. Ale keď sa naň pozeráte z pólu, vyzerá úplne inak. Nemyslím si, že by predtým niekto uhádol, že toto je Jupiter,“ povedal Bolton. Najnovšie zistenia sú podľa neho „zemetrasením, vlastne skôr jupiterotrasením“. Zatiaľ nie je jasné, či sú cyklóny objavené na Jupiteri stabilné, alebo dynamické. Podľa Boltona to uvidíme až časom, rovnako ako to, ako rýchlo sa pohybujú. Ďalšou skutočnosťou, ktorá vedcov mätie, je podľa Boltona to, že póly Jupitera sa na seba navzájom vôbec nepodobajú. Juno okrem existencie cyklónov zaznamenala v atmosfére Jupitera aj biele ľadové čiastočky – zmrazené kúsky amoniaku a vody. Podľa NASA je to miestna obdoba snehu, prípadne krúp.

NASA účastníkom telekonferencie púšťala aj dvojminútový zvukový záznam z Jupitera, konkrétne šlo o záznam zvuku plazmových vĺn. „Hudba prírody“ Jupitera, ako Bolton tieto zvuky nazval, pripomína pozemskú ambientnú elektroniku a je v nej vraj počuť aj „zvuky flauty“. Družicu Juno vypustili v roku 2011 a na obežnú dráhu Jupitera sa dostala 5. júla minulého roku. Doteraz uskutočnila päť priblížení sa k planéte. Keďže obežná dráha Jupitera je extrémne pretiahnutá, družica sa do tesnej blízkosti planéty dostáva len raz za dva mesiace.