Zloženie galaxií v súhvezdí Persea je podobné Slnku

Chemické zloženie vzdialenej kopy galaxií v súhvezdí Persea je prekvapujúco podobné ako pri Slnku. Zistila to japonská družica, na ktorej vedeckom programe sa podieľal tiež Norbert Werner z Masarykovej univerzity v Brne.

27.11.2017 14:00
more, západ, slnko Foto:
Hviezdy vo vzdialených galaxiách môžu byť veľmi podobné Slnku.

K obdobnému objemu prvkov ako železo či nikel v súhvezdí Persea podľa nových vedeckých zistení prispeli dva druhy supernov typu Ia, oznámila Ema Wiesnerová z českej univerzity. Výsledky výskumu zverejnil časopis Nature.

Družica Hitomi pomohla lepšie objasniť vznik supernov a ich obohacovanie vesmíru rôznymi prvkami. Jedným z cieľov minuloročnej vesmírnej misie, na ktorej spolupracovala japonská vesmírna výskumná agentúra JAXA s americkým Národným úradom pre letectvo a vesmír (NASA), bolo sledovanie röntgenového spektra kopy galaxií v Perseu.

„Ide o najjasnejší takýto objekt a sledovali sme ho za pomoci röntgenového spektrometra hneď po štarte družice. To bolo šťastie, pretože družica zhruba po mesiaci od vypustenia nečakane zanikla,“ uviedol Werner.

Napriek tomu vedci získali kvalitné dáta, a to vďaka novému röntgenovému spektrometru s tridsaťkrát lepším rozlíšením, ako mali predchádzajúce prístroje. Dáta ukázali, že pomery železa, niklu, mangánu a chrómu v medzigalaktickom plyne kopy galaxií sú takmer totožné s pomermi týchto kovov v Slnku. „Prekvapilo nás to. Ide totiž o iné prostredie s odlišnou, oveľa dlhšou históriou, ako má naša hviezda,“ povedal Werner.

K podobnému chemickému zloženiu zrejme prispeli aj supernovy, a to typu Ia. Ide o hviezdy typu bieleho trpaslíka, v ktorých vzniká rad chemických prvkov a ktoré za určitých okolností vybuchnú a vrhnú tieto látky do okolitého vesmíru.

"Predpokladali sme, že vybuchujú buď takí bieli trpaslíci, ktorí od svojho spolupútnika postupne naberú ďalší materiál a zväčšia sa na kritickú veľkosť, čo je 1,4 násobok hmotnosti Slnka, alebo výbuch nastane pri zrážke dvoch menších bielych trpaslíkov. Tieto dva scenáre vedú odlišné pomery pozorovaných chemických prvkov. Sledovanie z Hitomi ukázalo, že oboje je pravda a k vzniku supernov typu Ia vedú obe tieto cesty, "uviedol Werner.

Družica Hitomi odštartovala 17. februára 2016 a 26. marca prestala fungovať. Kvalitné meranie röntgenového spektra však presvedčilo vesmírne agentúry k príprave novej misie, ktorá by mala odštartovať v roku 2021.

Viac na túto tému: #slnko #vesmír #galaxia #súhvezdia