Vedci hlásia objav najvzdialenejšej známej hviezdy

Americkí vedci ohlásili objav dosiaľ najvzdialenejšej hviezdy, ktorou je modrý obor vzdialený 9,3 miliardy svetelných rokov od Zeme.

18.04.2018 15:00
Vďaka Hubbleovmu vesmírnemu teleskopu našli... Foto: Reuters, NASA
icarus, hviezda Vďaka Hubbleovmu vesmírnemu teleskopu našli vedci dosiaľ najvzdialenejšiu hviezdu, ktorú pomenovali Icarus.

Hviezda, ktorá dostala od svojich objaviteľov meno Icarus, sa nachádza prinajmenšom stokrát ďalej ako iné doteraz známe najvzdialenejšie hviezdy, napísala agentúra Reuters.

Icarus sa nachádza vo vzdialenej špirálovej galaxii. Astronómovia síce objavili viacero galaxií, ktoré sú vzdialenejšie, ale ich hviezdy neboli rozpoznané. Do rekordu, ktorý teraz Icarus drží, nie sú podľa Reuters takisto započítané výbuchy supernov, ktoré znamenajú zánik hviezd. Modrí obri patria k najhorúcejším a najjasnejším hviezdam vo vesmíre a sú pomerne vzácni. Nový objav je asi miliónkrát jasnejší ako naše Slnko a má asi dvakrát takú teplotu. Hviezdu, ktorej oficiálne meno je MACS J1149 + 2223 Lensed Star-1, vedci našli vďaka Hubbleovmu vesmírnemu teleskopu.

Vzhľadom na vzdialenosť modrého obra od Zeme objavitelia prirovnávajú jeho štúdium k oknu do minulosti. Hviezda je totiž teraz zo Zeme pozorovateľná v stave, keď bol vesmír asi o dve tretiny mladší. Vek kozmu sa odhaduje na 13,8 miliardy ro­kov.

Viac na túto tému: #vesmír #Hubblov teleskop #hviezda Icarus