Lovec planét Kepler po deviatich rokoch končí svoju púť. Minulo sa mu palivo

Jeden z najvýznamnejších vesmírnych teleskopov po deviatich rokoch ukončí svoju misiu kvôli nedostatku paliva. Teleskop cestoval vesmírom od roku 2009 a vedcom pomohol objaviť doposiaľ neznáme exoplanéty.

09.07.2018 08:00
teleskop Kepler Foto:
Teleskop Kepler

Slúžiť mal len niečo viac ako tri roky, aj keď palivo mu malo vystačiť na desať. Keplerov vesmírny teleskom napokon ukončil svoju púť po deviatich rokoch. Do vesmíru ho vedci vypravili v roku 2009 s dvanástimi kilogramami paliva. Zúžitkovať ich mal pri hľadaní nových exoplanét a natáčaní na Zem tak, aby mohol odoslať množstvo zozbieraných dát. Aktuálne má teleskop k dispozícii už len minimum paliva, ktoré mu vystačí na naklonenie späť smerom na Zem a odoslanie posledných dát. Dáta zozbierané z a tri mesiace by mal odoslať v auguste.

Tisíce novoobjavených planét mimo našej slnečnej sústavy

Keplerov teleskop mal počas svojej éry niekoľko závažnejších prevádzkových problémov, ktoré len tak-tak prekonal. V roku 2016 napríklad vedci zistili, že teleskop funguje len v obmedzenom núdzovom režime. Ak by sa im ho nepodarilo prebudiť, po nejakom čase by bol teleskop úplne vyradený z prevádzky. Pri prebudení teleskopu robila vedcom starosť najmä jeho vzdialenosť od Zeme, ktorá bola v danom čase viac ako 120 miliónov kilometrov. Odoslať a prijať signál teda trvalo približne 13 minút a oprava problému tak bola okrem iného aj zdĺhavá. Operátorom sa napokon podarilo vďaka natočeným anténam teleskop prebudiť, aj keď za cenu fungovania v obmedzenom režime, pri ktorom by spotreboval len minimum paliva.

Teleskop, ktorý nesie aj označenie lovec planét, počas svojho pôsobenia objavil presne 2650 najrôznejších exoplanét, teda planét mimo našej slnečnej sústavy. Vďaka nemu vedci objavili aj planéty, ktoré sa podobajú Zemi. Viac o nich sa však nevie a v ich skúmaní by tak mal pokračovať Hubblov vesmírny teleskop, teleskop James Webba ako aj satelit TESS, ktorý NASA poslala do vesmíru začiatkom tohto roka. Aktuálne sa Keplerov teleskop nachádza vo vzdialenosti 151 miliónov kilometrov od zemského povrchu.