Jupiter má už 79 známych mesiacov

Okolo Jupitera, najväčšej planéty slnečnej sústavy, obieha minimálne 79 mesiacov. Ich počet v dôsledku najnovších vedeckých objavov stúpol o 12.

18.07.2018 14:00
jupiter Foto:
V okolí Jupitera obieha 79 prirodzených družíc.
1

Desať nových mesiacov objavil tím astronómov, ktorý pátral po objektoch na okraji slnečnej sústavy.

Medzinárodná astronomická únia oficiálne potvrdila objavenie dvoch ďalších, ku ktorému došlo už pred časom. V okolí Jupitera tak podľa dostupných informácií obieha 79 prirodzených družíc, čo je najviac spomedzi planét slnečnej sústavy. Na druhom mieste je Saturn s aktuálnym počtom 61 objavených mesiacov.

V prípade najnovších desiatich mesiacov Jupitera ide o malé objekty, najväčší z nich má priemer len zhruba tri kilometre. Objaviť sa ich podarilo ďalekohľadmi umiestnenými v Čile, na Havaji a v Arizone.

Spomedzi nových mesiacov zatiaľ dostal meno len jeden, ktorý obieha Jupiter po veľmi nezvyčajnej obežnej dráhe. Vedci ho nazvali Valetudo po rímskej bohyni zdravia a hygieny. Tento „čudák“ s priemerom necelý jeden kilometer totiž obieha opačným smerom ako zvyšných 11 novoobjavených mesiacov a križuje pritom ich obežné dráhy. Hrozí preto veľké riziko vzájomnej kolízie, v dôsledku ktorej by sa tieto telesá mohli rozpadnúť na prach, napísal server Space.com.

Dvanásť nových mesiacov Jupitera objavil tím astronómov pod vedením Scotta Shepparda z vedeckého inštitútu Carnegie Institution for Science so sídlom vo Washingtone. Deväť z nich sa pohybuje po takzvanej retrográdnej dráhe, teda proti smeru otáčania planéty.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy