Na niektorých planétach je možno viac vody ako na Zemi

Sedem planét v sústave okolo hviezdy s označením Trappist-1 je kamenných a na niektorých z nich je možno viac vody v kvapalnom stave ako na Zemi. K takémuto záveru dospel tím vedcov na základe dlhodobého sledovania tohto systému. Webu Space.com to oznámil člen tohto tímu, expert na exoplanéty, teda planéty mimo slnečnej sústavy, Simon Grimm z Bernskej univerzity.

26.09.2018 15:00
Sedem planét v sústave okolo hviezdy... Foto: NASA.GOV
planéty, Trappist-1 Sedem planét v sústave okolo hviezdy označovanej ako Trappist-1.

Systém nazvaný podľa teleskopu The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope (Trappist) v Čile vedci objavili v roku 2016, keď okolo tamojšie hviezdy identifikovali tri planéty v potenciálne obývateľnej zóne. O rok neskôr sa zistilo, že okolo Trappist-1, nachádzajúcej sa približne 40 svetelných rokov od Slnka, obieha planét sedem.

Táto sústava sa nachádza v súhvezdí Vodnára a jeho materskou hviezdou je mimoriadne chladný červený trpaslík. Trappist-1 je drobnou hviezdou, má asi len osem percent hmotnosti Slnka. Najmenej šesť z objavených planét je podľa vedcov veľkosťou aj teplotami na povrchu porovnateľných so Zemou.

Nový výskum vedený skupinou odborníkov, ku ktorým patrí Grimm, teraz určil oveľa presnejšiu hmotnosť týchto telies. Zistil pritom, že až päť percent hmotnosti niektorých z planét by mohla tvoriť voda v kvapalnom stave, čo je až 250-krát viac, ako majú oceány na Zemi.

„Všetky planéty Trappist-1 sú veľmi podobné Zemi. Majú pevné jadro a sú obklopené atmosférou,“ tvrdí Grimm. Vedecký tím podľa neho okrem toho, že spresnil možné zloženie týchto exoplanét, tiež zistil, že jedna z nich by mohla mať charakteristiku našej „modrej planéty“. „Trappist-1e je exoplanéta, ktorá sa najviac podobá Zemi, pokiaľ ide o hmotnosť, polomer a energiu, ktorú dostáva od svojej hviezdy,“ uviedol vedec.

Nemalým problémom červených trpaslíkov však je, že môžu vyžarovať intenzívne röntgenové a ultrafialové žiarenie. To predstavuje jednu z možných prekážok pre prípadnú prítomnosť života na planétach, ktoré okolo nich obiehajú.

Viac na túto tému: #planéty #exoplanéty #Trappist-1 #Simon Grimm