Podľa vedcov sa zemská atmosféra pohybuje za obežnou dráhou Mesiaca

Atmosféra Zeme je väčšia, než sa dosiaľ vedci domnievali. Jej tenké pramienky siahajú do hlbokého vesmíru až za obežnú dráhu Mesiaca.

28.02.2019 19:25
Earth s geocorona from the Moon node full image 2 Foto:
Zemská geokoróna.

Napísal to web Space.com s odvolaním sa na novú vedeckú správu publikovanú v časopise Journal of Geophysical Research: Space Physics.

Geokoróna – tenké mračno atómov vodíka, ktoré je súčasťou plynového obalu planéty vo výške viac ako tisíc kilometrov – sa podľa zistenia vedcov tiahne do vesmíru až do vzdialenosti 630 000 kilometrov. Pre porovnanie: priemerná vzdialenosť obežných dráh Mesiaca od Zeme je 384 600 kilometrov.

„Mesiac prelieta zemskou atmosférou“, uviedol vo vyhlásení vedúci autor zmieneného vedeckého posolstva Igor Baljukin z Moskovského inštitútu kozmického výskumu. „Neboli sme si toho vedomí, kým sme neoprášili pozorovania, ktoré sme urobili pred dvoma desaťročiami sondou SOHO,“ dodal ruský expert.

Slnečné a heliosférické observatórium SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) je sonda vypustená v decembri 1995 na štúdium Slnka. Ide o spoločný projekt Európskej kozmickej agentúry ESA a americkej NASA.

Slnečné a heliosférické observatórium SOHO... Foto: esa.int
SOHO node full image 2 Slnečné a heliosférické observatórium SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) je sonda vypustená v decembri 1995 na štúdium Slnka.

Baljukinov tím analyzoval už archivované údaje SOHO, konkrétne výsledky merania určitého ultrafialového žiarenia. Slnečné žiarenie reaguje s atómami vodíka v geokoróne, ktoré možno pozorovať z vesmíru, nie zo Zeme.

Vedci o existenci geokoróny vedia už dlho. Astronauti sa zúčastnili na misii NASA Apollo 16 ju vyfotografovali z povrchu Mesiaca v roku 1972. Vtedy sa ešte predpokladalo, že jej dosah je menší. „V tej dobe astronauti na povrchu mesiaca netušili, že sú vlastne obklopení krajom geokoróny,“ poznamenal k tomu v spoločnom vyhlásení spoluautor vedeckých správ Jean-Loup Bertaux.

Nové zistenia o dosahu zemskej atmosféry môžu mať význam pri skúmaní exoplanét, planét mimo našej slunečnej sústavy. Planéty s vodíkom vo vonkajších častiach plynového obalu často mávajú bližšie k povrchu vodnú paru. „To je zvlášť zaujímavé, keď hľadáme planéty s potenciálnymi zásobami vody mimo slnečnej sústavy,“ poznamenal v tejto súvislosti Bertraux.

Viac na túto tému: #vesmír #Zem #mesiac #Soho #geokoróna