Mesiac sa scvrkáva, zistili vedci

Podľa zistení NASA sa Mesiac za stovky miliónov rokov zmenšil v priemere asi o 50 metrov.

16.05.2019 09:42
mesiac Foto:
Jedna z vrás spôsobená zmenou povrchu Mesiaca. Vedci predpokladajú, že sa Mesiac scrkává, pretože sa ochladzuje jeho jadro.

Jeho povrch sa scvrkáva, podobne ako sa gulička hroznového vína mení na hrozienka, priblížili vedci. Práve kvôli tomuto procesu dochádza k zemetraseniu, ktoré vedci na Mesiaci zistili analýzou dát z misií Apollo v 60. a 70. rokoch.

Tieto „lunotrasenia“ mali silu od dvoch do piatich stupňov Richterovej škály.

Podľa NASA sa náš prirodzený súputnik zmenšuje, ako sa jeho vnútro ochladzuje, a vytvára tak vytláčaním častí krehkej kôry nad okolité časti špecifické geologické formácie, ktoré sa nazývajú silové zlomy. Osem z 28 epicentier bolo zistených v okruhu 30 kilometrov od týchto zlomov.

Rozbory tiež ukázali, že k šiestim zemetraseniam došlo v okamihu, keď bol Mesiac v takzvanom apogeu. To je najvzdialenejší bod od Zeme na jeho obežnej dráhe. Ide navyše o dobu, pri ktorej gravitácia našej planéty na neho vyvíja ďalší tlak.

Vedci veria, že tlak, ktorý vzniká pri stláčaní mesačnej kôry globálnymi kontrakciami a silami pravdepodobne spôsobuje, že spomínané zlomy sa posunú a vyvolajú ony otrasy mesačného povrchu.

Iné dôkazy o nedávnej tektonickej aktivite na Mesiaci zahŕňajú stopy na jeho povrchu od zosuvov pôdy alebo uvoľnených kameňov, ktoré ešte neboli „vymazané“ dopady mikrometeoroidov.

Novo publikovaný výskum v odbornom časopise Nature Geoscience každopádne zistil, že Mesiac sa mierne zmenšuje a môže byť stále tektonicky aktívny.

Viac na túto tému: #vesmír #mesiac #NASA