NASA sa chystá preskúmať tajomný kovový asteroid

Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) sa chystá v roku 2022 začať misiu, pri ktorej chce preskúmať záhadný kovový asteroid Psyché.

02.07.2019 10:47
psyche Foto:
Ilustrácia zobrazuje kozmickú loď misie Psyché.

Vedci sa domnievajú, že kedysi mohol byť planétou veľkou ako Mars, ktorej vonkajšia kôra bola pred miliardami rokov doslova vypálená kolíziami s inými asteroidmi. Vzhľadom k svojmu súčasnému zloženiu možno konštatovať, že v sebe skrýva nesmierne bohatstvo.

Asi 200 kilometrov dlhé teleso Psyché sa nachádza v hlavnom páse asteroidov, konkrétne medzi Marsom a Jupiterom. Podľa serveru Live Science ide o 11. najmohut­nejšiu známu planétku v našej slnečnej sústave, lenže tie väčšie sa väčšinou skladajú z ľadu a kamenia.

Tento asteroid sa ale skladá zrejme prevažne zo železa a niklu, podobne ako zemské jadro. Avšak jeho kovové jadro je zrejme mŕtve.

Podľa NASA [https://www.jpl.nasa.gov/…ions/psyche/] na sebe asteroid potom, až k nemu dorazí sonda, ponesie prístroje vrátane magnetometra na meranie svojho magnetického poľa a spektrometra, ktorý bude zisťovať, z čoho presne sa skladá. Multispektrálny prístroj zaobstará snímky vo vysokom rozlíšení, aby odlíšil kovy a kremičitany.

Sonda bude k Psyché podľa agentúry Reuters vypustená v auguste 2022, rok potom sa prešmykne okolo Marsu – a asteroid dosiahne do 31. januára 2026, ak všetko pôjde podľa predbežného plánu.

Vďaka tejto misii vedci veria, že lepšie pochopia, ako vznikla slnečná sústava.

Vesmírne teleso objavil 17. marca 1852 taliansky astronóm Annibale de Gasparis v Neapole. Názov má po gréckej nymfe Psyché.

Viac na túto tému: #vesmír #NASA #asteroid #misia #Psyché