NASA: Vo výtryskoch z Encelade sa našli nové organické zlúčeniny

Vo výtryskoch zo Saturnovho mesiaca Encelade boli zaznamenané nové organické zlúčeniny, ktoré sú zložkami aminokyselín.

12.10.2019 08:35
ence Foto:
Na tomto obrázku zachytenom v kozmickej lode Cassini agentúry NASA v roku 2007 sú oblaky Enceladusu zreteľne viditeľné. Mesiac je z pohľadu Cassini takmer pred Slnkom.

Oznámil to americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) ako významné zistenie. Podobné zlúčeniny sú totiž na Zemi súčasťou chemických reakcií, ktoré produkujú aminokyseliny, základné bloky života.

Nový poznatok je výsledkom pokračujúceho hlbšieho skúmania údajov získaných z misie Cassini.

Výprava sa skončila už pred dvoma rokmi plánovaným pádom sondy Cassini do Saturnu. Údaje získané jej analyzátorom kozmického prachu CDA, ktorý tiež zrnká ľadu zaznamenal, ale budú vedci skúmať ešte desiatky rokov, uviedla NASA.

Foto: nasa.gov
graphic w big big text

Mocnými hydrotermálnymi prieduchmi prúdi z jadra Encelade materiál, ktorý sa mieša s vodou obrovského podpovrchového oceánu tohto mesiaca planéty Saturn, než sa dostane do vesmíru vo forme vodnej pary alebo zrniek ľadu. Novo objavené molekuly, kondenzované do ľadových zrniek, vedci určili ako zlúčeniny obsahujúce dusík a kyslík.

„Pri správnych podmienkach by tieto molekuly vychádzajúce z hlbokého oceánu Encelade mohli prejsť rovnakou reakciou, akú poznáme tu na Zemi. Ešte nevieme, či aminokyseliny sú nevyhnutné pre existenciu života mimo Zeme, ale nález molekúl, ktoré tvoria aminokyseliny, je dôležitý kúsok skladačky,“ uviedol Nozair Khawaja, vedúci výskumného tímu Slobodnej univerzity Berlín, ktorý sa o uvedený objav zaslúžil.

Viac na túto tému: #mesiac #NASA #saturn #aminokyseliny #Encelade #organické zlúčeniny