Nobelovu cenu za fyziku získali vedci skúmajúci evolúciu vesmíru

Švédska akadémia vied sa rozhodla udeliť Nobelovu cenu za fyziku za prínos k porozumeniu vývoja vesmíru a postaveniu Zeme v ňom.

08.10.2019 12:25 , aktualizované: 12:34

Nobelovu cenu za fyziku tento rok rozdelili na dve časti. Prvú získal James Peebles z Princetonskej univerzity za teoretické objavy vo fyzikálnej kozmológii. Druhú časť získali vedci Michel Mayor zo Ženevskej univerzity a Didier Queloz pôsobiaci na Ženevskej aj Cambridgeskej univerzite za objav exoplanéty obiehajúcej hviezdu podobnú Slnku.

Všetci traja vedci prispeli podľa slov generálneho tajomníka Kráľovskej akadémie vied Gorana Hanssona „k pochopeniu evolúcie vesmíru a miesta, ktoré v ňom má náš svet“. Polovicu ceny získal podľa agentúry AP Peebles a o druhú polovicu sa za spoločný objav podelia Mayor a Queloz.

Okrem medaily a diplomu si všetci traja laureáti rozdelia aj finančnú odmenu v hodnote deväť miliónov švédskych korún (takmer 828.000 eur).

Nobelovou cenou za fyziológiu alebo medicínu sa začala séria udeľovania týchto prestížnych ocenení. V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, v piatok ceny mieru a v pondelok ceny za ekonómiu. Nobelovu cenu za literatúru budú udeľovať vo štvrtok, a to ako za rok 2019, tak aj za rok 2018, keď udelená nebola.

Viac na túto tému: #vesmír #Nobelova cena za fyziku