Dáta zo sondy Voyager 2 približujú okraj heliosféry

Sonda, ktorú vyslali do vesmíru v roku 1977, sa vlani dostala do medzihviezdneho priestoru.

05.11.2019 14:10
voyager Foto:
Heliosféru tvorí slnečný vietor, ktorého častice sa za okrajom slnečnej sústavy stretávajú s medzihviezdnymi časticami.

Vedci predstavili dáta, ktoré vyslala vesmírna sonda Voyager 2 pri prechode okrajom heliosféry do medzihviezdneho priestoru. Sonda, ktorá je vo vesmíre viac ako 40 rokov, opustila obal nabitých nadzvukových častíc obklopujúci slnečnú sústavu vlani v novembri. Náhľad do priestoru vzdialeného miliardy kilometrov ponúkli odborníci v piatich štúdiách publikovaných v odbornom časopise Nature Astronomy.

Heliosféru tvorí slnečný vietor, ktorého častice sa za okrajom slnečnej sústavy stretávajú s medzihviezdnymi časticami. Jej hranicu už priblížila sonda Voyager 1, ktorá vstúpila do medzihviezdneho priestoru v roku 2012. Dáta z nej vyvrátili skoršie odhady, že slnečný vietor postupne vzdialenosťou mizne, a potvrdili, že má heliosféra hranicu, ktorú definuje náhly pokles teploty a zvýšenie hustoty nabitých častíc, známych ako plazma. Na sonde sa však v roku 1980 pokazil prístroj na meranie vlastností plazmy, a tak vedci nezískali ďalšie cenné údaje.

Dáta z Voyagera 2 odhaľujú, že sonda prešla drsnejšou a tenšou hranicou heliosféry, známou ako heliopauza, ako Voyager 1. Ako uvádza britský denník The Guardian, to by mohlo byť preto, že Voyager 1 prešiel heliopauzou počas maxima slnečnej aktivity alebo po menej kolmej trajektórii, v dôsledku čoho strávil na okraji heliosféry viac času.

Ďalšie údaje z Voyagera 2 zase napríklad poukazujú na tvar heliosféry, ktorá by mohla byť sférická a mať podobu tupého náboja. Podľa Billa Kurtha z University of Iowa, ktorý je spoluautorom jednej zo štúdií, to naznačuje, že je heliosféra symetrická, a to minimálne na bodoch, cez ktoré prešli sondy Voyager. „Znamená to, že tieto dva body na povrchu sú takmer v rovnakej vzdialenosti,“ vysvetlil. Ako však podotkol, znalosti regiónu sú stále obmedzené.

Obe sondy Voyager vyslal do vesmíru americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) v roku 1977 a sú to prvé zariadenia, ktoré sa dostali až do medzihviezdneho priestoru. Sondy fungujú na pohon z plutónia, ktoré sa postupne rozpadá a pravdepodobne dosiahne kriticky nízku úroveň v polovici 20. rokov tohto storočia. Sondy však aj po vyčerpaní energie budú ďalej pokračovať vo svojich trajektóriách po galaxii, aj napriek tomu, že už nebudú vysielať signál.

Viac na túto tému: #Sonda #NASA #Voyager 2 #heliosféra