Astronómovia odhalili pozoruhodný tanec Neptúnových mesiacov

Poslednú planétu Slnečnej sústavy obiehajú dva malé mesiace oválneho tvaru - Thalassa a Naid.

22.11.2019 09:51
Neptun Foto:
Neptún.

Ich obežná dráha sa však ľahko križuje, zistili teraz vedci amerického vesmírneho úradu NASA. Pohyb oboch mesiacov, ktoré majú na šírku len približne sto kilometrov, tak pripomína impozantný vesmírny tanec.

Keby človek sledoval pohyb mesiaca Naiad z povrchu druhej Neptúnovej obežnice, Thalassy, videl by, ako Naiad okolo prelietava v kľukatom vzore, dvakrát zhora a zdola. Táto udalosť by sa opakovala každé štyri obehy – vždy, keď Naiad Thalassu o jedno kolo „predbehne“.

Naiad tak polovicu cesty strávi nad Thalassou, polovinu pod ňou.

Odborníci z NASA také vzájomné správanie medzi sebe blízkymi nebeskými telesami popisujú ako tzv. rezonanciu alebo zviazané obežné dráhy. Špecifický vzorec pohybu, ako je pri týchto dvoch mesiacoch Neptúnu, však dosiaľ vedci nepozorovali.

Ako k takému javu môže dôjsť? Podľa vedcov musel Neptún najprv narušiť pôvodnú dráhu obehu svojich prirodzených družíc (teda mesiacov), keď v hlbokej minulosti naviazal na svoju obežnú dráhu obrovský mesiac Triton.

Triton (alebo aj Neptún I) je najväčší z mesiacov planéty Neptún, objavený bol v roku 1846 britským astronómom Williamom Lassellom. Je to jediný známy veľký mesiac v Slnečnej sústave (s priemerom 2 700 km) s retrográdnym pohybom, čo znamená, že obieha v protismeru rotácie svojej planéty.

To spôsobilo, že sa Naiad stočil na naklonenú obežnú dráhu ešte predtým, ako sa usadil v onej, ako píše agentúra Reuters, „akejsi baletnej rezonancii" s mesiacom Thalassa.

Telesá spolu „pretekajú“, pričom sa obe tomu druhému vyhýbajú – respektíve tancujú preto, aby sa vyhli. Ich orbity sú teda vďaka tomuto vzájomnému pôsobeniu naďalej stabilné.

Obežné dráhy sú od seba priemerne dve tisíc kilometrov, Naiad sa ale vlní a nakláňa takým spôsobom, že vždy, keď Thalassu predbehne, je zhruba 3500 km ďaleko od nej.

Oba vyššie popisované mesiace identifikovala už v roku 1989 kozmická sonda Voyager 2. Od jej vstupu do medzihviezdneho priestoru uplynul už rok.

Pomerne nedávno astronómovia objavili aj dvadsať nových mesiacov Saturnu, ktorý sa tak stal planétou s najväčším počtom mesiacov v Slnečnej sústave. Jupiter tak klesol na druhé miesto.

Viac na túto tému: #vesmír #vedci #NASA #slnečná sústava #Neptún #Thalassa #Naid