Vedci v Mliečnej dráhe objavili takú veľkú čiernu dieru, že by vôbec nemala existovať

Astronómom sa podarilo detekovať extrémne veľkú hviezdnu čiernu dieru v Mliečnej dráhe.

08.12.2019 08:10

Profesor Liou Ťin-feng z Národného astronomického observatória Číny pri Čínskej akadémii vied uviedol, že hviezdna čierna diera s názvom LB-1 je taká veľká, že „by v našej galaxii nemala vôbec existovať“.

Masívna čierna diera je od Zeme vzdialená 15 tisíc svetelných rokov. Podľa medzinárodného výskumného tímu je hmotnosť vesmírneho objektu 70 krát väčšia, ako hmotnosť nášho Slnka.

Hviezdna čierna diera je čierna diera, ktorá vznikla gravitačným kolapsom hviezdy. Má hmotnosť od päť do niekoľko desiatok hmotností Slnka. Proces jej tvorby sa pozoruje ako explózia hypernovy alebo ako gama záblesk. Tieto čierne diery sa označujú aj ako kolapsary.

Toto zistenie je prekvapivé, pretože vedci skôr odhadovali hmotnosť väčšiny hviezdnych čiernych dier v Galaxii práve na menej ako 20 násobok hmotnosti Slnka.

Odborníci dieru objavili, keď hľadali hviezdy, ktoré krúžia okolo nej. Hviezdny spoločník čiernej diery LB-1 je osemkrát ťažší ako Slunko a okolo čiernej diery obieha každých 79 dní.

Objav LB-1 urobil podľa agentúry Reuters špeciálny veľký čínsky teleskop, zatiaľčo fyzikálne parametre čiernej diery potom určili kozmické ďalekohľady na Kanárskych ostrovoch a v Spojených štátoch.

Viac na túto tému: #vesmír #výskum #astronómovia #čierna diera