Nočná obloha ponúkne aj počas Vianoc zaujímavé úkazy

Kométu aj meteorický roj budeme môcť pozorovať počas vianočných sviatkov.

17.12.2019 08:23
11 dva-meteory Perzeidy Skaln Pleso Foto:
Perzeidy nafotené zo Skalnatého plesa nad masívom Lomnického štítu.

U Midy alebo Ursidy

Od 17. do 26. decembra bude na oblohe činný meteorický roj U Midy alebo Ursidy, pričom maximum padajúcich hviezd môžeme pozorovať deň pred Štedrým dňom, v pondelok 23. decembra.

„Meteorický roj bol objavený 22. decembra 1945 na Skalnatom plese astronómom Antonínom Bečvářom a jeho spolupracovníkmi. Radiant leží blízko Polárky. Pri objave počas štvrť hodiny okolo maxima bola frekvencia 88 meteorov za hodinu. V ďalších rokoch boli frekvencie na úrovni 15 % roka, kedy bol roj objavený. Za uplynulých 5 rokov intenzita roja opäť narastá,“ povedal Ján Svoreň z Astronomického ústavu SAV.

Roj súvisí s periodickou kométou Tuttle, ktorej obežná dráha je v trvaní 13,6 roka. Najhustejší oblak meteoroidov je na dráhe presne oproti kométe. Minimálna vzdialenosť Zeme od dráhy kométy je až 15 miliónov km. V maxime je možné vidieť približne 10 meteorov za hodinu. Počas maxima budú tento rok výborné podmienky na pozorovanie – Mesiac bude 3 dni pred novom.

Kvadrantidy

Od 1. do 6. januára bude na oblohe činný meteorický roj Kvadrantidy s maximom aktivity 4. januára.

„Maximum roja je veľmi ostré, prevažná väčšina meteorov sa objaví v nociach 3./4. januára a 4./5. januára. V maxime, ktoré trvá len niekoľko hodín, je frekvencia až 45 meteorov za hodinu. Roj sa vyskytuje pravidelne každoročne, frekvencie v jednotlivých rokoch však dosť kolíšu. Zvýšené frekvencie až do 200 meteorov za hodinu boli pozorované v rokoch 1864, 1909 a 1922. V roku 1953 na radare bolo zaznamenané krátkodobé maximum až 300 ozvien za hodinu,“ vysvetľuje Ján Svoreň.

Dráha roja je dosť nepresná, a teda ako materské telesá prichádzajú do úvahy buď asteroid 2003 EH1, alebo periodická kométa 96 P/Machholz. Samotné meteory tohto roja nie sú veľmi jasné, pozorovanie preto vyžaduje miesto s dokonalou tmou. V roku 2020 budú podmienky na pozorovanie priemerné – pozorovanie bude čiastočne rušiť Mesiac, ktorý je v čase maxima 1 deň po prvej štvrti.

Viac na túto tému: #vesmír #Kométa #astronómovia #obloha #meteorický roj