Za planetárne vetry Pluta môže jeho ľadové srdce

Ako uvádza nová štúdia zverejnená v časopise Journal of Geophysical Research: Planets, zmrznuté srdce Pluta z ľadového dusíka môže byť hlavným motorom vetrov na tejto trpasličej planéte.

09.02.2020 07:17
nh-pluto-charon Foto:
Pluto a jeho ,,ľadové srdce".

V istom ohľade sa pritom podobajú niektorým, nie len veterným procesom na Zemi. Charakteristická štruktúra na Plute v tvare srdca s názvomm Tombaugh Regio je tvorená zmrznutým dusíkom. Jej ľavý lalok nazvaný Planitia obsahuje 1000 km ľadovej pokrývky vo vnútri tejto panvy.

Počas dňa sa tenká vrstva zamrznutého dusíka vďaka relatívnemu teplu odparuje, v noci plyn kondenzuje a vracia sa do ľadovej formy. Tento kolobeh doslova pumpuje dusíkatý vietor cez atmosféru Pluta v rytme podobnom tlkotu srdca.

Proces, kedy sa dusík na severe v oblasti Tombaugh Regio vyparuje a na juhu sa zas mení na ľad, vyvoláva vznik západných vetrov. Toto správanie je podľa autorov štúdie ojedinelej v celej Slnečnej sústave, výnimkou je len Neptúnov mesiac Triton, píše server Phys.org.

Ďalším objavom je, že vysoké útesy v ľavom laloku srdca, planine Sputnik Planitia, zachytávajú vetry a následne vypúšťajú silnejšie prúdy na západ.

Dané atmosférické pohyby sú pritom podľa agentúry Reuters podobné určitým veterným vzorcom na Zemi, ako je napríklad Kurošio – teplý morský prúd v severozápadnej časti Tichého oceánu, ktorý je tichooceánskym ekvivalentom Golfského prúdu. Vzniká východne od Filipín, kde sa oddeľuje zo Severného rovníkového prúdu. Ide nielen o cirkuláciu vody, ale aj vetrov. Prúdenie vzduchu je všeobecne jednou z príčin morských prúdov na našej planéte.

Riaditeľ amerického kozmického úradu NASA Jim Bridenstine, keď vlani hovoril o misiách na Mesiac, vzbudil pozornosť svojim tvrdením „mimo tému“, že Slnečná sústava má stále deväť planét, pretože najmenšia z nich, Pluto, nie je „trpasličia planéta“, ale planéta plnohodnotná.

Plutu status planéty odoprela v roku 2006 Medzinárodná astronomická únia na svojom valnom zhromaždení v Prahe po tom, čo bolo v našom hviezdnom systéme objavených viac podobne veľkých telies, ako sú napríklad Ceres alebo Eris.

S tým sa však Bridenstine odmieta zmieriť. Existujúcu definíciu planét považuje za „nejasnú“, podľa neho musí byť založená na „špecifických vlastnostiach“. Je presvedčený, že klasifikáciu Pluta je nutné znovu zvážiť v súvislosti s poznatkami získanými pri misii New Horizons, v rámci ktorej sonda roku 2015 prvýkrát preletela v blízkosti tohto vesmírneho telesa.

Viac na túto tému: #vesmír #NASA #planéta #Pluto