Trpasličia galaxia v Strelcovi pomáha formovať Mliečnu dráhu

16.06.2020 07:30
Sagittarius collisions trigger star formation...
K jednej z galaktických kolízií došlo približne v rovnakom čase ako k formovaniu nášho Slnka, teda asi pred 4,7 miliardami rokov. Autor:

Nová štúdia publikovaná v odbornom žurnále Nature Astronomy, ktorá využívala údaje z vesmírneho observatória Gaia Európskej vesmírnej agentúry (ESA), ukazuje účinky Trpasličej eliptickej galaxie v Strelcovi na formácii našej galaxie Mliečnej dráhy.

Vplyvom gravitačných síl totiž daná trpasličia galaxia už viackrát prerazila disk Mliečnej dráhy.

K jednej z oných galaktických kolízií došlo zhruba v rovnakom čase ako k formovaniu nášho Slnka, teda asi pred 4,7 miliardami rokmi. Ako uvádza agentúra Reuters, je tak možné, že tento dopad prispel k vytvoreniu Slnka.

Trpasličia eliptická galaxia v Strelcovi je jedným z najbližších súputníkov našej galaxie Mliečnej dráhy. Nachádza sa v súhvezdí Strelca a je od nás vzdialená 65 tisíc svetelných rokov.

Medzinárodný tím vedcov skúmal svietivosť, vzdialenosti a farby hviezd vo sfére 6500 svetelných rokov okolo Slnka a potom porovnával informácie s už dostupnými modelmi hviezdneho vývoja, aby porozumel účinkom zrážok.

Dáta z observatória ukázali tri obdobia zvýšenej tvorby hviezd. Vrcholy boli pred 5,7 miliardami rokmi, pred 1,9 miliardami rokmi a pred jednou miliardou rokov. Tieto obdobia sa taktiež zhodujú s dobami, kedy sa predpokladá, že Trpasličia galaxia v Strelcovi prerazila disk tej našej.

Sonda Gaia je astrometrické observatórium ESA, ktorú vyniesla do vesmíru 19. decembra 2013 ruská raketa Sojuz.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník