Trpasličia galaxia v Strelcovi pomáha formovať Mliečnu dráhu

Nová štúdia publikovaná v odbornom žurnále Nature Astronomy, ktorá využívala údaje z vesmírneho observatória Gaia Európskej vesmírnej agentúry (ESA), ukazuje účinky Trpasličej eliptickej galaxie v Strelcovi na formácii našej galaxie Mliečnej dráhy.

16.06.2020 07:30
Sagittarius collisions trigger star formation... Foto:
K jednej z galaktických kolízií došlo približne v rovnakom čase ako k formovaniu nášho Slnka, teda asi pred 4,7 miliardami rokov.

Vplyvom gravitačných síl totiž daná trpasličia galaxia už viackrát prerazila disk Mliečnej dráhy.

K jednej z oných galaktických kolízií došlo zhruba v rovnakom čase ako k formovaniu nášho Slnka, teda asi pred 4,7 miliardami rokmi. Ako uvádza agentúra Reuters, je tak možné, že tento dopad prispel k vytvoreniu Slnka.

Trpasličia eliptická galaxia v Strelcovi je jedným z najbližších súputníkov našej galaxie Mliečnej dráhy. Nachádza sa v súhvezdí Strelca a je od nás vzdialená 65 tisíc svetelných rokov.

Medzinárodný tím vedcov skúmal svietivosť, vzdialenosti a farby hviezd vo sfére 6500 svetelných rokov okolo Slnka a potom porovnával informácie s už dostupnými modelmi hviezdneho vývoja, aby porozumel účinkom zrážok.

Dáta z observatória ukázali tri obdobia zvýšenej tvorby hviezd. Vrcholy boli pred 5,7 miliardami rokmi, pred 1,9 miliardami rokmi a pred jednou miliardou rokov. Tieto obdobia sa taktiež zhodujú s dobami, kedy sa predpokladá, že Trpasličia galaxia v Strelcovi prerazila disk tej našej.

Sonda Gaia je astrometrické observatórium ESA, ktorú vyniesla do vesmíru 19. decembra 2013 ruská raketa Sojuz.

Viac na túto tému: #vesmír #štúdia #galaxia #trpasličia galaxia