Astronómovia objavili najmladší magnetar

Neutrónová hviezda Swift J1818.0-1607 má len 240 rokov.

22.06.2020 18:00
magnetar20200617-16 Foto:
Magnetar.

Astronómovia z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a Európskej vesmírnej agentúry (ESA) objavili veľmi mladú neutrónovú hviezdu. Swift J1818.0–1607 v súhvezdí Strelca, ktorá je vzdialená od Zeme zhruba 16-tisíc svetelných rokov, má len 240 rokov. Väčšina neutrónových hviezd je podľa NASA pritom stará až niekoľko miliárd rokov. Informuje o tom The Independent.

Swift J1818.0–1607 je takzvaný magnetar, neutrónová hviezda s extrémne silným magnetickým poľom, a je vôbec najmladší, aký dosiaľ spozorovali. Hviezdu spozorovali 12. marca po tom, čo uvoľnila obrovský výbuch röntgenových lúčov. Ďalšie skúmania európskeho observatória XMM-Newton a amerického teleskopu NuSTAR potvrdili jej vek.

Röntgenové lúče, ktoré hviezda emitovala, boli prinajmenšom desaťnásobne jasnejšie, ako obyčajne. Takéto javy sa však dejú veľmi rýchlo a vedci musia byť pohotoví, aby sa im podarilo spozorovať ich. Náhle zvýšenie jasu môže nastať počas niekoľkých dní a potom nasleduje postupný pokles v priebehu mesiacov a rokov. „Tento objekt nám ukazuje skorší život magnetaru, aký sme dosiaľ nevideli, veľmi krátko po jeho vzniku,“ priblížila výskumníčka Nanda Rea z Ústavu kozmických vied v Barcelone.

Mnohé vedecké modely tvrdia, že fyzikálne vlastnosti hviezd, ako je zmienený magnetar, sa s pribúdajúcim vekom menia a keď sú mladšie, sú najaktívnejšie. Vzorky z novovytvorených telies sú vzácne, takže je pravdepodobné, že dáta zo Swift J1818.0–1607 vedci využijú pri vylepšení týchto modelov.

Okrem röntgenových lúčov môžu magnetary vyžarovať aj žiarenie gama a rádiové vlny. Neutrónové hviezdy, ktoré emitujú rádiové vlny, sú takzvané rádiové pulzary. Swift J1818.0–1607 je jedným z len piatich známych magnetarov, ktoré sú zároveň aj rádiovými pulzarmi.

Keďže neutrónové hviezdy, ktoré vznikajú po výbuchu supernov, tvorí veľmi hustý materiál, jediná čajová lyžička materiálu zo Swift J1818.0–1607 by pri zemskej gravitácii vážila štyri miliardy ton, uvádza tiež NASA.

Viac na túto tému: #vesmír #vedci #NASA #ESA #neutrónová hviezda