Hubbleov teleskop zachytil mimoriadne čistý obrázok leta na Saturne

Hubbleov vesmírny ďalekohľad poskytol pozoruhodnú fotografiu zobrazujúcu letný čas na severnej pologuli "pána prstencov", planéty Saturn.

05.08.2020 07:24
saturn Foto:
Hubbleov vesmírny teleskop zachytil tento obraz Saturnu 4. júla 2020. Pri tejto expozícii sú jasne viditeľné dva z ľadových mesiacov Saturnu: Mimas vpravo a Enceladus dole.

Teleskop snímku vydal 4. júla, kedy bola veľká planéta vzdialená 1,35 miliardy kilometrov od Zeme. Ukazuje severnú pologuľu, ktorá je natočená smerom k nám. V oblasti je zjavný určitý mierne červenkastý opar, informoval NASA na svojom webe.

Vedci tvrdia, že ľahké červenkasté sfarbenie môže byť dôsledkom zahrievania kvôli zvýšenej porcii slnečného svetla, čo by mohlo ovplyvniť cirkuláciu alebo obsah ľadu v tamojšej atmosfére. Ďalšou možnosťou je, že viac slnečného žiarenia vedie k zmenám v množstve onej fotochemickej „hmly“ tvoriacej opar na planéte.

„Je úžasné, že aj počas niekoľkých málo rokov môžeme pozorovať sezónne zmeny na Saturne,“ konštatovala podľa stanice CNN vedúca výskumu Amy Simonová z Goddardovho vesmírneho strediska NASA v americkom Marylande.

Keď sa na snímku pozorne zahľadíme, môžeme si všimnúť modrý odtieň najmä pri južnom póle, ktorý je spôsobený zmenami zimnej atmosféry. Na obrázku možno tiež vidieť dva Saturnove ľadové mesiace: Mimas napravo a Enceladus dole.

Snímka je aj dostatočne ostrá, aby ukázala, ako sa farba určitých pásov každý rok mierne mení. Saturn má prevažne žltohnedú farbu vďaka skutočnosti, že jeho atmosféra je z väčšiny tvorená vodíkom a héliom so stopami amoniaku, metánu, vodnej pary a uhľovodíkov.

Vidíme tiež slávne prstence v neuveriteľných detailoch. Skladajú sa prevažne z kúskov ľadu, ale zatiaľ sa nevie, ako a kedy sa sformovali. Mnoho vedcov si myslí, že sú viac ako štyri miliardy rokov staré – ako samotný Saturn. Iní sa ale domnievajú, že vznikli len pred niekoľkými stovkami miliónov rokov.

Výsledná fotografia je súčasťou projektu nazvaného Outer Planets Atmospheres Legacy (OPAL), ktorého cieľom je zlepšiť naše chápanie atmosférickej dynamiky a vývoja na tzv. plynných obroch, ako sú napríklad Jupiter a práve Saturn.

V rámci projektu astronómovia zaznamenali na planéte tiež rôzne malé atmosférické búrky, dodáva NASA.

V apríli tohto roku Hubbleho teleskoop oslávil 30 rokov vo vesmíre, počas ktorých jeho snímky prispeli k sérii významných objavov – aparát umožnil študovať čierne diery aj vzdialené galaxie, takisto pozorovať planéty mimo Slnečnej sústavy či procesy hviezdotvorby, rovnako tak objaviť skôr neznáme mesiace okolo trpasličej planéty Pluto. To sú vskutku dobré výsledky pre vesmírny ďalekohľad, ktorý bol podľa CNN navrhnutý tak, aby fungoval 15 rokov. Úrad NASA ho prevádzkuje v spolupráci s Európskou vesmírnou agentúrou (ESA).

Viac na túto tému: #fotografia #teleskop #planéta #saturn #Hubbleov teleskop