Ochráni ľudstvo pred radiáciou huba z černobyľského reaktora?

25.08.2020 07:30

Päť rokov po katastrofe černobyľskej jadrovej elektrárne (1986) na Ukrajine objavili vedci na stenách reaktora čierne huby, ktoré sú schopné nasávať gama žiarenie.

Tento poznatok môžu experti využiť na liečbu rôznych chorôb, ale tiež pri ceste na Mars. Tieto huby by totiž mohli ľudí ochrániť pred radiáciou, ktorá sa na povrchu červenej planéty nachádza.

Vedci, ktorí štúdiu publikovali v časopise New Scientist, uvádzajú, že jedna 21 centimetrová huba by mohla až na rok ochrániť človeka pred radiáciou na povrchu Marsu.

„Pozitívne je, že na začiatku nám stačí len malý kúsok huby. Samovoľne sa replikuje aj lieči, takže bude schopná dorastať,“ prezradil Nils Averesch, výskumný pracovník americkej Stanfordovej univerzity a spoluautor štúdie.

Cryptococcus neoformans, ako znie odborný názov huby, už dokázal pohltiť škodlivé kozmické lúče na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS), takže by potenciálne mohol slúžiť ako ochrana budúcich kolónií na Marse.

Už v minulosti vedci zistili, že huba je schopná prijímať gama žiarenie. Umožňuje jej to veľké množstvo melanínu, čo je pigment, ktorý spôsobuje sčernanie pokožky a umožňuje hubám absorbovať lúče, ktoré sú za normálnych okolností škodlivé.

Tie potom premení na chemickú energiu rovnako, ako rastliny oxid uhličitý na kyslík, teda pomocou fotosyntézy. V prípade týchto húb vedci tento proces nazvali rádiosyntézou.

Vedecká komunita teraz netrpezlivo čaká na výsledky podrobnej štúdie, ktoré zatiaľ nie sú známe. Prípadný objav by ale mohol významne pomôcť ľudstvu pri ochrane proti radiácii.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník