NASA: Voda je na Mesiaci aj na miestach, kde svieti Slnko

Prvý raz potvrdil Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) existenciu molekúl vody na povrchu Mesiaca v miestach, kam svieti Slnko.

27.10.2020 13:01
voda na mesiaci Foto:
Ilustrácia znázorňuje vodu uväznenú v mesačnej pôde a stratosférické observatórium NASA pre infračervenú astronómiu (SOFIA).

Nový objav dokazuje, že voda sa na Mesiaci môže nachádzať na viacerých miestach ako len v permanentne zatienených kráteroch, ktoré sa nachádzajú primárne v polárnych oblastiach. K objavu viedli pozorovania z teleskopu SOFIA, ktorý je umiestnený na palube špeciálneho lietadla.

Observatórium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) detekovala vodu v kráteri Clavius na južnej pologuli v množstve 100 až 412 častíc na milión, čo je približne 100-krát menej, ako je vody na Sahare. Na kubický meter regolitu by tak mohli byť na niektorých miestach na Mesiaci približne tri decilitre vody.

Zatiaľ nie je isté, kde sa voda v kráteri Clavius vzala, ani ako sa tu drží. Slnečná radiácia by mala molekuly vody rozkladať na vodík a kyslík, ktoré by mali následne unikať do vesmíru. Vodný ľad vo väčšej koncentrácii preto zostáva v miestach, kam Slnko nesvieti – pod povrchom alebo v permanentnom tieni kráterov v okolí pólov.

Nové molekuly vody by podľa vedcov mohli prinášať mikrometeority alebo úlomky z komét. Mohli by tiež vznikať v reakcii iontov vodíka v slnečnom vetre s kyslíkom prítomným v regolite.

Po misiách Apollo v 70. rokoch panovalo presvedčenie, že Mesiac je úplne bez vody. Ďalší prieskum z obežnej dráhy preukázal existenciu vody v permanentne zatienených miestach. Neskôr boli naprieč Mesiacom objavené molekuly s vodíkom, ale nebolo jasné, či ide o molekuly vody alebo hydroxylu.

Nové pozorovania teraz potvrdzujú, že minimálne v niektorých prípadoch ide skutočne o vodu.

Voda je kľúčovým zdrojom pre budúci výskum Mesiaca a výstavbu aspoň čiastočne nezávislej stanice na Mesiaci. Je nevyhnutná pre ľudskú posádku, a navyše je z nej možné vyrábať palivo pre rakety.

Zatiaľ však nie je zrejmé, či je detekovaná voda jednoducho dostupná a bolo by možné ju pre budúcu stanicu využiť. Lunárny program Artemis zatiaľ počíta s výstavbou v blízkosti južného pólu, kde sa nachádza vo väčšom množstve.

Viac na túto tému: #voda #slnko #vesmír #mesiac #NASA #voda na Mesiaci