Astronómovia objavili zatiaľ najmenšiu a najbližšiu čiernu dieru v našej galaxii

Astronómovia objavili zatiaľ najmenšiu a Zemi najbližšiu čiernu dieru, ktorá sa na oblohe nachádza v oblasti súhvezdia Jednorožca.

30.04.2021 20:00
cierna diera Foto:

Podľa nich je táto čierna diera len asi trikrát hmotnejšia než Slnko a je vzdialená asi 1500 svetelných rokov, teda viac ako 14 biliárd kilometrov od našej planéty, napísala agentúra Reuters.

Čierna diera tvorí binárnu sústavu s veľmi jasnou hviezdou typu červený trpaslík, a jej objavitelia ju oficiálne nazvali skratkou V723 Mon.

sav Čítajte aj Nočnú oblohu po jarnej prestávke opäť rozžiaria meteorické roje

„Dali sme tejto čiernej diere prezývku Jednorožec, čiastočne preto, že sa V723 Mon nachádza v súhvezdí Monoceros – teda v preklade v súhvezdí Jednorožca – ale čiastočne aj preto, že ide o úplne jedinečný systém,“ uviedol Tharindu Jayasinghe z univerzity v Ohiu. Tento postgraduálny študent astronómie je jedným z hlavných autorov článku v odbornom magazíne Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, v ktorom vedci novo objavenú čiernu dieru popísali.

Podľa nich je nebývalé najmä to, že táto čierna diera je veľmi malá. „Je jasné, že čierne diery vznikajú v širokom spektre hmotnosti. Ale existencia čiernej diery len trikrát hmotnejšej než Slnko je veľké prekvapenie. Neexistujú žiadne prepracované modely ohľadne toho, ako by takáto čierna diera mohla vzniknúť,“ uviedol spoluautor štúdie Kris Stanek.

Ďalším prekvapením je podľa astronómov fakt, že táto čierna diera je od nás relatívne blízko. Odhadovaných 1500 svetelných rokov je ale stále mnohonásobne ďalej než Slnečnej sústave najbližšia hviezda Proxima Centauri. Tá je od Zeme vzdialená štyri svetelné roky. Superhmotná čierna diera v centre Mliečnej dráhy s hmotnosťou asi štyroch miliónov Sĺnk je od nás vzdialená okolo 26 000 svetel­ných rokov.

spln Čítajte aj "Ružový super spln" očami astrofotografa

Čierna diera je natoľko hmotný objekt s tak silnou gravitáciou, že okolo seba kriví čas a priestor a nemôže z neho uniknúť ani svetlo. Najmenšie čierne diery vznikajú, keď určitý druh hviezdy na konci svojej existencie exploduje a zrúti sa. Podľa kvalifikovaných odhadov existuje len v Mliečnej dráhe asi 100 miliónov týchto telies.

Viac na túto tému: #vesmír #Zem #vedci #výskum #planéta #čierna diera #súhvezdie