Kozmonauti objavili na module Zarja ruskej sekcie ISS nové trhliny

Ruskí kozmonauti objavili pri kontrole ruskej časti Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) nové trhliny.

30.08.2021 16:50
zarya Foto:
Medzinárodná vesmírna stanica.

Sú síce len na povrchu, ale zrejme sa časom môžu šíriť. Agentúre RIA Novosti to povedal generálny konštruktér ruskej kozmickej korporácie RKK Energija Vladimir Solovjov. Predlžovať využívanie ruského segmentu stanice po roku 2025 pokladá za riskantné.

Trhliny boli zistené na module Zarja, ktorý je najstarším modulom stanice. Solovjov nespresnil, kedy je kozmonauti našli, agentúra ale pripomenula, že ďalší vysoko postavený činiteľ RKK Energija Jurij Gidzenko začiatkom marca informoval o trhline na inom module Zvezda, ktorú opravil kozmonaut Sergej Ryžikov.

ISS, Medzinárodná vesmírna stanica, vesmír Čítajte aj S izraelským astronautom poletí k ISS minca stará 1900 rokov

Solovjov nepovedal, či v súvislosti s „novými“ trhlinami mohlo dôjsť k úniku vzduchu zo stanice. Podľa všetkého sa tak ale nestalo, pretože podľa jeho vyjadrenia ide len o povrchové praskliny. Pripustil však, že sa na Zarji môžu rozšíriť.

Solovjov upútal pozornosť už vlani, keď na zasadnutí Rady pre kozmický priestor Ruskej akadémie vied poukázal na to, že rôzne prvky stanice starnú a vypovedajú službu. Povedal, že na ISS je už teraz mnoho prvkov, ktoré sú vážne poškodené a prestávajú fungovať. Podľa jeho názoru pritom mnohé z nich nemožno nahradiť. K tomu poznamenal, že po roku 2025 predpokladá lavínové zlyhania mnohých prvkov na stanici.

dragon Čítajte aj Dragon odštartoval k ISS. Vezie mravce na výskum aj zmrzlinu

Šéf ruskej vesmírnej agentúry Roskosmos Dmitrij Rogozin následne verejnosť upokojoval, pričom odmietol ako predčasné úvahy o konci využívania Medzinárodnej vesmírnej stanice po roku 2025.

Solovjov je ale ďalej ostražitý. „Prostriedky boli pridelené na zabezpečenie prevádzky stanice do roku 2025, ale po roku 2025 nás čaká plno problémov. To sa týka predovšetkým tesnosti trupu a zložitých výpočtových zariadení, ktoré si už svoje odpracovali,“ povedal agentúre RIA Novosti.

pes Čítajte aj Vo Francúzsku stratený pes dobehol po 380 kilometroch domov

Predlžovať využívanie ruského segmentu ISS je podľa neho riskantné. „Zasadzovať sa o to nie je možné. Je to ‚ruská ruleta‘. Najmä preto musíme teraz premýšľať o novej ruskej stanici, aby sme predišli prestávke v pilotovaných letoch,“ je presvedčený Solovjov. Narážal pritom na známu hazardnú hru s priložením bubienkového revolvera s jedným nábojom k hlave.

Viac na túto tému: #vesmír #ISS #kozmonauti #vesmírna stanica