Vedci zverejnili prvé analýzy materiálu odobraného na planétke Ryugu

Medzinárodný tím vedcov v časopise Nature Astronomy zverejnil dve štúdie ohľadom materiálu, ktorý japonská sonda Hajabusa vyzdvihla na planétke Ryugu.

22.12.2021 20:00

Podľa prvých záverov sa jedná o jedny z najstarších materiálov analyzovaných vo vedeckých laboratóriách. Ich skúmanie by tak mohlo priniesť ďalšie dôležité poznatky o vzniku slnečnej sústavy. Kapsula s materiálom sa vrátila na Zem vlani v decembri.

„Vzorky, ktoré sa vrátili prostredníctvom sondy Hajabusa 2, sa javia ako jedny z najstarších materiálov prítomných v našich laboratóriách,“ uviedol vo svojej správe tím vedcov vedený francúzskym astronómom Cédricom Pilorgetom. Podľa neho môže ďalšie a podrobnejšie skúmanie vzoriek viesť k prehodnoteniu existujúcich poznatkov a domnienok o vzniku a rozvoji našej slnečnej sústavy. Na základe prvých analýz si totiž vedci myslia, že planétka obsahuje materiály, ktoré ju vytvorili, v pôvodnom aj pozmenenom stave. To by mohlo priniesť ďalšie informácie o transformáciách, ktorými slnečná sústava prechádzala.

james web teleskop nasa Čítajte aj NASA: Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba poletí do vesmíru 24. decembra

Podľa prvých výsledkov sa vzorky podobajú kamenným meteoritom, tzv. chondritom, typu C1, ktoré vedci tiež považujú za veľmi významný zdroj informácií o vzniku slnečnej sústavy. Prvé analýzy však ukázali, že horniny odobrané z planétky Ryugu sú tmavšie a majú veľmi poréznu a krehkú štruktúru, uviedol tím japonských vedcov. Povrch horniny odráža len dve percentá svetla, ktoré naň dopadne.

Vedci sa domnievajú, že planétka Ryugu vznikla pred 4,6 miliardami rokov, čo je doba zodpovedajúca odhadovanému vzniku slnečnej sústavy. Podľa vedcov mohla byť pôvodne príliš blízko Slnku, než aby sa na nej mohla vyskytovať voda. Podľa tejto hypotézy po tom, čo sa planéta vzdialila od Slnka a ochladila sa, dostala sa na ňu voda a organické látky práve z meteoritov a kozmických telies podobných Ryugu.

Hajabusa 2 sa vydala na cestu k planétke zo základne na juhu Japonska začiatkom decembra pred siedmimi rokmi. K cieľu dorazila v polovici roku 2018, po lete trvajúcom tri a pol roka. Kapsula s odobranými vzorkami sa vrátila na Zem vlani na začiatku decembra.

NASA  Parker Solar Probe  sonda  Slnko Čítajte aj Ľudstvo sa prvý raz "dotklo" Slnka

Japonská agentúra JAXA uviedla, že časť vzoriek je ochotná poskytnúť ďalším vedeckým inštitútom. Tento rok v decembri odovzdala desať percent získaných hornín americkej vesmírnej agentúre NASA.

Viac na túto tému: #vesmír #vedci #asteroid #sonda Hayabusa-2 #planétka #Ryugu