Astronómovia analyzovali asteroid Apophis. Ohrozí život na Zemi?

Astronómovia analyzovali a opísali vlastnosti asteroidu Apophis, ktorý podľa nich o sedem rokov preletí veľmi blízko Zeme, pričom sa z neho môže oddeliť značné množstvo hmoty, informovala česká stanica ČT24.

28.03.2022 18:00
apophis Foto:

Vesmírni bádatelia starostlivo sledujú planétku Apophis, odkedy bola objavená v roku 2004. Patrí totiž do kategórie potenciálne nebezpečných asteroidov. Podľa prvých odhadov existovala dvojpercentná pravdepodobnosť, že toto 450-metrové teleso zasiahne Zem. Následne analýzy však túto možnosť úplne vylúčili.

slnko Čítajte aj ESA zverejnila doteraz najdetailnejšiu snímku Slnka

Apophis by mal podľa najnovších meraní minúť Zem 13. apríla 2029 o približne 38 000 kilometrov, čo je desaťkrát bližšie, ako je vzdialenosť Mesiaca od Zeme.

Hlavný autor štúdie zverenej v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical SocietyGabriel Borderes-Motta však upozorňuje, že priama zrážka nie je jediná možná hrozba, ktorú Apophis predstavuje.

Mobile Launcher Move to Pad Čítajte aj Raketu, ktorá má znovu vyniesť astronautov k Mesiacu, čaká posledná séria testov

Gravitačné pôsobenie medzi Zemou a Apophisom môže zmeniť jeho tvar, rozbiť ho na kusy či uvoľniť z neho menšie objekty, ktoré okolo neho môžu obiehať. Môže dôjsť aj k zmene dráhy jeho letu.

„Naša štúdia sa zameriava na posledné dve možnosti: čo sa stane s prípadnými kameňmi na povrchu asteroidu a s obežnou dráhou telesa,“ uviedol Borderes-Motta, ktorý pôsobí na Univerzite v Sao Paule v Brazílii. Vedecký tím analyzoval najmä fyzikálne vlastnosti asteroidu: jeho tvar a charakteristiky jeho gravitačného poľa. Zároveň však vzal do úvahy aj faktory, ktoré môžu ovplyvniť jeho dráhu a uhol sklonu, ako napríklad tlak slnečného žiarenia.

Meteor M, roskosmos, raketa, družica Čítajte aj Roskosmos: Spolupráca s EÚ je nateraz nemožná, tvrdí Rogozin

Zo simulácií vyplynulo, že čím nižšia je hustota častíc v asteroide a čím vyšší je tlak slnečného žiarenia, tým menej častíc zostáva neporušených. Inými slovami: v prípade, že by Apophis mal nízku hustotu, počas priblíženia k Zemi by sa z jeho povrchu uvoľnilo približne 90 percent všetkých voľných kameňov. Prelet asteroidu navyše môže mierne ovplyvniť príliv a odliv na Zemi.

Tím dúfa, že priblíženie asteroidu k Zemi v roku 2029 bude príležitosťou na zdokonalenie 3D modelu používaného na vykonávanie vesmírnych simulácií. To by ľudstvu umožnilo lepšie sa pripraviť na prípad, že by sa do blízkosti Zeme dostali ďalšie a ešte nebezpečnejšie planétky.

Viac na túto tému: #vesmír #Zem #asteroid #astronómia #astronóm