Júnová obloha ponúkne nočné svietiace oblaky aj vzácne zoskupenie planét

Jún, ktorý sa vyznačuje najkratšími nocami a letnými teplotami, ponúka aj niekoľko nezvyčajných nebeských úkazov.

18.06.2022 06:00
obloha Foto:
Nočné svietiace oblaky nad hladinou rybníka Hrádok z 5. júla 2020. Najčastejšie sa nočné svietiace oblaky (skrátene NLC) vyskytujú na severnej pologuli v týždňoch okolo letného slnovratu.

Už teraz, pred príchodom letného slnovratu, ktorý nastane 21. júna o 11.14 hod. SELČ, sa zvyšuje aktivita tzv. nočných svietiacich oblakov, mimoriadne fotogenického javu vysoko v zemskej atmosfére. Len tri dni na to, 24. júna, bude možné na skorej rannej oblohe pozorovať všetkých päť najjasnejších planét Slnečnej sústavy spolu s Mesiacom.

Planetárna prehliadka potrvá zhruba do konca júna, nočné oblaky sa môžu objavovať až do začiatku augusta.

Vyzerajte nezvyčajné svietiace oblaky

Júnové (a júlové) noci ponúkajú výhľad na nezvyčajné svietiace oblaky (NLC – z angl. NoctiLucentClouds). Oproti bežnej oblačnosti, ktorá sa nachádza vo výške maximálne 15 kilometrov (pri búrkových oblakoch zriedkavo až 20 kilometrov) sa nočné svietiace oblaky nachádzajú výrazne vyššie – v mezosfére, teda asi 85 kilometrov nad zemským povrchom. Vznikajú nabaľovaním ľadových kryštálov na prachové častice, ktoré v tejto výške zanechal meteorický prach, sopečné erupcie alebo aj priemyselná činnosť ľudí.

Ľad sa v tejto výške vytvára predovšetkým reakciou atmosférického kyslíka s vodíkom pod vplyvom slnečného žiarenia, fotochemickým rozpadom metánu, alebo aj z vody, ktorá je do týchto výšok vynesená turbulenciou. Riedke oblaky sa vytvárajú iba vtedy, ak je v mezosfére ustálená teplota okolo –130°, čo sa odohráva v období letného slnovratu (na severnej pologuli teda v týždňoch okolo 21. júna).

planety Čítajte aj NASA zakladá tím na výskum neidentifikovaných úkazov na oblohe

Nočné oblaky priamo nesvietia, ale rozptyľujú žiarenie zo Slnka nachádzajúceho sa pod obzorom. Pretože oblaky ležia vo výške okolo 85 km, dá sa ľahko spočítať, že Slnko musí ležať v hĺbke asi 6 ° –16 ° pod obzorom, teda v čase, keď už je u nás hlboký súmrak.

Nočné oblaky sa preto objavujú najmä v júni a v prvej polovici júla, a to najmä nad severným obzorom neskoro večer medzi 22. hodinou a polnocou a skoro ráno medzi 2. a 4. hodinou. Výskyt oblakov nie je každú noc istý, je preto potrebné neustále vyzerať, alebo sledovať webkamery smerujúce na severný obzor.

Záujemcovia, ktorí by o úkaz nechceli prísť, sa môžu zaregistrovať k odberu správ upozorňujúcich na viditeľnosť NLC na stránke ukazy.astro.cz/nlc-registrace.php.

Všetky planéty aj s Mesiacom pokope

Na konci júna nás čaká naozaj vzácne obdobie, kedy uvidíme všetky voľným okom viditeľné planéty Slnečnej sústavy a Mesiac v jediný okamih. Také obdobie nastáva, keď sa planéty pri pohľade zo Zeme nachádzajú uhlovo nie príliš ďaleko od seba a k tomu aj ťažko pozorovateľná planéta Merkúr leží uhlovo dostatočne ďaleko od Slnka (a je možné ju uvidieť na ešte nie celkom svetlej oblohe).

Naposledy sa na severnej pologuli ukázalo všetkých päť planét naraz nad obzorom v júli roku 2020 (ale len krátko), tento rok sa tohto javu dočkáme ešte v decembri a znovu sa situácia nezopakuje až do roku 2036.

Veľká konjunkcia všetkých jasných planét, kedy sa planéty zoskupia naozaj uhlovo veľmi blízko seba, nastane až 9. septembra 2040. Preto uvidieť Merkúr, Venušu, Mars, Jupiter a Saturn spolu s Mesiacom v jeden okamih je dosť vzácny moment.

Japonsko JAXA vesmír sonda Hajabusa Ryugu Minerva Čítajte aj Vo vzorkách z planétky Ryugu sa našli základné stavebné kamene života

Planetárna prehliadka bude od nás viditeľná na svitaní. Najlepšia viditeľnosť nastáva okolo 24. júna, kedy sa na skorú rannú oblohu už do žiary svitania „vyhupne“ aj planéta Merkúr (tá už ale bude kvôli svitaniu veľmi ťažko vyhľadateľná). V dňoch okolo 24. júna bude na rannej oblohe medzi planétami taktiež pozvoľna prechádzať Mesiac po poslednej štvrti. Najlepšie podmienky na sledovanie tejto „planetárnej parády“ budú mať pozorovatelia nachádzajúci sa okolo rovníka a na južnej zemskej pologuli, odkiaľ sa pohľad k planétam ponúkne ešte na tmavej oblohe.

Aby ste videli naozaj všetky planéty, je potrebné nájsť miesto s dokonale odkrytým severovýchodným až východným obzorom (ideálne teda vysoko v horách) a pozorovanie začať po 3. hodine rannej. Merkúr bude vychádzať až pred štvrtou. Pretože ale jeho jasnosť bude podobná ako u najjasnejších hviezd oblohy, nemal by byť problém ho (v prípade čistého vzduchu v atmosfére) nájsť nízko nad obzorom aspoň v triedri.

nasa Čítajte aj NASA vyšle z Austrálie do vesmíru výskumné rakety na vedecké misie

Ostatné planéty uvidíte bez problémov voľným okom. Veľmi jasnú Venušu prehliadnuť nejde, po Mesiaci je najjasnejším objektom oblohy. Nad východom nájdeme Mars (a okolo 24. júna aj Mesiac). Po Venuši a Mesiaci tretí najjasnejší objekt planetárnej „šnúry“ – Jupiter – je tiež neprehliadnuteľný. Ten už bude ležať vysoko nad juhovýchodom. Posledná na nájdenie potom bude planéta Saturn (ktorá bude zo všetkých planét k videniu v priebehu noci najdlhšie – vychádzať bude už pred polnocou).

Viac na túto tému: #búrky #jún #oblaky #nebeské úkazy #svietiace oblaky #nočné oblaky