Počas víkendu bude voľným okom vidno naraz päť planét

Dovedna päť planét našej slnečnej sústavy bude od piatku jasne žiariť za sebou počas zriedkavej planetárnej konjunkcie.

24.06.2022 18:40
planety Foto:

Ak bude obloha jasná, pred svitaním bude možné voľným okom vidieť Merkúr, Venušu, Mars, Jupiter a Saturn, informuje stanica BBC News.

Je to výnimočná príležitosť vidieť Merkúr, ktorý je zvyčajne zastretý jasným svetlom Slnka. Konjunkcia bude najzreteľnejšia v piatok, ale z veľkej časti sveta bude viditeľná až do pondelka. Naposledy takýto jav nastal v roku 2004 a po tomto víkende ho bude možné opäť vidieť až v roku 2040.

Planéty sa budú javiť „ako šnúra perál rozprestretá blízko horizontu“, uviedla Lucie Greenová, hlavná astronómka zo spoločnosti pre popularizáciu astronómie SPA.

Pôjde o výnimočnú udalosť aj preto, že planéty sa objavia v poradí, v akom sú umiestnené od Slnka. Podľa Greenovej to nie je pri konjunkciách planét vždy pravidlom – vzhľadom na našu perspektívu zo Zeme.

V piatok sa k planetárnemu „predstaveniu“ pridá aj polmesiac, ktorý sa objaví medzi Venušou a Marsom. Na severnej pologuli bude najlepší výhľad 45 až 90 minút pred východom Slnka. BBC News odporúča pozerať sa na východ a veľmi blízko k horizontu, ideálne z vysokého miesta.

Pozorovatelia v trópoch a na južnej pologuli by mali mať lepší výhľad, pretože planéty budú pred brieždením vychádzať na oblohe vyššie.

Viac na túto tému: #vesmír #planéty #konjunkcia