Astronauti majú po návrate z vesmíru problém s obnovou kostnej hmoty

Stav beztiaže, ktorý vo vesmíre na vlastnej koži zažívajú astronauti, spôsobuje veľký úbytok kostnej hmoty. U mnohých astronautov sa však kostná hmota neobnoví ani rok od návratu na Zem, vyplýva zo štúdie, o ktorej informoval server britského denníka The Guardian.

13.07.2022 06:00
International Space Station, ISS, kozmonaut Foto:

Podľa autorov výskumu by rednutie kostí mohlo byť veľkým problémom pre budúce misie na Mars. Kozmonauti strácajú jedno až dve percentá kostnej hmoty každý mesiac, ktorý strávia vo vesmíre, ukázali predchádzajúce výskumy.

Pri lete, ktorý trvá šesť mesiacov, tak človek príde až o 12 percent kostnej, ale aj svalovej hmoty. Úbytok spôsobuje mikrogravitácia, pri ktorej na ľudské telo nepôsobí ťažoba.

asteroid Čítajte aj Asteroid, ktorý zahubí ľudstvo? Taký sa objaví raz za sto miliónov rokov

Aby vedci zistili, ako sa astronauti zotavujú po návrate na Zem, skenovali zápästia a členky 17 astronautov pred pobytom na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) počas pobytu a po ňom. Kostná hmota, ktorú kozmonauti vo vesmíre stratili, sa rovnala množstvu, o ktoré by na Zemi prišli až o niekoľko desaťročí. Povedal to spoluautor štúdie Steven Boyd z kanadskej univerzity v Calgary, ktorý vedie McCaigov inštitút pre zdravie kostí a kĺbov.

Vedci zistili, že hustota holenných kostí deviatich astronautov sa po roku pobytu na Zemi ešte úplne neobnovila. Stále im chýbalo približne desať rokov kostnej hmoty. Najpomalšie sa zotavovali kozmonauti, ktorí absolvovali najdlhšie misie, ktoré sa na ISS trvali od štyroch do siedmich mesiacov. Podľa Boyda to vyvoláva obavy ohľadom plánovaných misií na Mars, pri ktorých by astronauti mohli stráviť vo vesmíre niekoľko rokov.

Vedci však nevedia, či sa bude rednutie kostí pri takom dlhom pobyte vo vesmíre stále zhoršovať. „Je možné, že sa po nejakej dobe dostaneme do ustáleného stavu, ale aj to, že budeme naďalej strácať kostnú hmotu. Nedokážem si však predstaviť, že by sme o ňu prichádzali tak dlho, kým by nám nezostalo nič,“ povedal Boyd.

krava Čítajte aj Vedci už našli mikroplasty aj v mäse, mlieku a krvi hospodárskych zvierat

Modelová štúdia z roku 2020 predpokladá, že počas trojročného letu na Mars bude 33 percent astronautov ohrozovať osteoporóza. Niektoré odpovede by mohol priniesť výskum, ktorý vedci v súčasnosti vykonávajú na astronautoch, ktorí strávili aspoň rok na palube ISS.

Nová štúdia publikovaná v odbornom časopise Scientific Reports tiež ukázala, ako kozmický let mení štruktúru samotných kostí. Ak si kosti tela človek predstaví ako Eiffelovu vežu, bude to, akoby sa stratili niektoré spojovacie kovové tyče, ktoré držia konštrukciu dohromady, uviedol Boyd. „A keď sa vrátime na Zem, posilníme to, čo zostalo, ale nové tyče vlastne nevytvoríme,“ do­dal.

myš, hlodavec, škodca Čítajte aj Vedcom sa podarilo naklonovať myši z lyofilizovaných kožných buniek

Niektoré cvičenia sú pre udržanie kostnej hmoty lepšie ako iné, zistila ďalej štúdia. Napríklad cvičenie nazývané mŕtvy ťah sa ukázalo ako výrazne účinnejšie ako beh alebo jazda na bicykli, čo naznačuje, že v budúcnosti by sa astronauti mali zamerať skôr na posilňovanie spodnej časti tela. Kozmonauti, ktorí boli väčšinou fyzicky zdatní muži vo veku okolo 40 rokov, si podľa Boyda obvykle drastický úbytok kostnej hmoty nevšimli.

Kanadský astronaut Robert Thirsk, ktorý strávil vo vesmíre najviac času, povedal, že jeho kosti a svaly sa po návrate na Zem zotavovali najdlhšie. „Ale počas jedného dňa po pristátí som sa opäť cítil ako pozemšťan,“ uviedol v sprievodnom vyhlásení k štúdii.

Viac na túto tému: #ISS #kozmonauti #osteoporóza #kostná hmota #Medzinárodná vesmírná stanica