Webbov teleskop objavil svoju prvú exoplanétu a zachytil dynamickú hviezdokopu

Vesmírny teleskop Jamesa Webba objavil svoju prvú exoplanétu, teda planétu, ktorá obieha okolo inej hviezdy ako Slnko.

14.01.2023 06:00
webb Foto:

Vzdialený svet má takmer rovnakú veľkosť ako Zem. Spolu s informáciami o tejto exoplanéte Európska kozmická agentúra (ESA) zverejnila nový záber hviezdokopy NGC 346, jednej z najdynamickejších oblastí zrodu hviezd v blízkych galaxiách.

Objavená exoplanéta, oficiálne označená ako LHS 475 b, dosahuje 99 percent priemeru Zeme. Je však o niekoľko sto stupňov teplejšia, pretože je k svojej hviezde oveľa bližšie, než je ktorákoľvek planéta slnečnej sústavy k Slnku – obehne okolo nej za dva dni.

Červený trpaslík, okolo ktorého obieha, má však oproti našej hviezde polovičnú teplotu. Planéta sa nachádza v súhvezdí Oktant, zhruba 41 svetelných rokov od našej planéty. Aj napriek tejto vzdialenosti sa vedci pomocou teleskopu pokúsili zistiť zloženie atmosféry, zatiaľ však nevedia, či vôbec nejaká planétu obklopuje.

globalne oteplovanie Čítajte aj Minulý rok bol piatym najteplejším od konca 19. storočia, hovoria americkí vedci

Niektoré typy atmosfér ale môžu vylúčiť, napríklad hustú atmosféru s prevahou metánu, podobnú ako má Saturnov mesiac Titán. Dúfajú, že im odpovede prinesú nové merania, ktoré plánujú vykonať pri ďalších pozorovaniach tento rok v lete. „Webb nás stále viac približuje k novému poznaniu svetov podobných Zemi mimo slnečnej sústavy, a to je jeho misia ešte len na začiatku,“ uviedol Mark Clampin, šéf astrofyzikálneho oddelenia v ústredí Amerického úradu pre letectvo a vesmír (NASA) vo Washingtone.

Hviezdokopa, ktorá sa na snímke Webbovho teleskopu javí ako ružovočervený mrak na trblietajúcej sa černi vesmíru, sa nachádza v Malom Magellanovom oblaku, trpasličej galaxii v blízkosti našej Mliečnej dráhy.

lunokhod 1 2 render Čítajte aj Sovietska sonda Luna 21 dopravila na Mesiac vozítko Lunochod 2

Astronómovia túto oblasť skúmali, pretože podmienky v NGC 346 sa podobajú tým, ktoré vo vesmíre vládli pred viac ako desiatimi miliardami rokov. Teleskop Jamesa Webba pozoruje vesmír zo vzdialenosti 1,5 milióna kilometrov od Zeme od vlaňajšieho januára. Zariadenie, doteraz najvýkonnejšie svojho druhu, v hodnote desiatich miliárd dolárov, je projektom NASA, ESA a kanadskej vesmírnej agentúry CSA.