Astronómovia objavili 12 nových mesiacov okolo planéty Jupiter

Astronómovia objavili 12 nových mesiacov okolo Jupitera. Má ich tak spolu 92, čo je viac ako ktorákoľvek iná planéta slnečnej sústavy. Píše o tom agentúra AP.

04.02.2023 18:47
jupiter Foto:

Jupiterove mesiace nedávno pribudli na zoznam vedený Centrom malých planét Medzinárodnej astronomickej únie, povedal Scott Sheppard z Carnegieho inštitúcie, ktorý bol súčasťou prieskumného tímu. Objavili ich pomocou ďalekohľadov na Havaji a v Čile v rokoch 2021 a 2022. Ich obežné dráhy potom potvrdili následné pozorovania. Podľa Shepparda majú nové mesiace jeden až tri kilometre.

Predchádzajúce pozorovania objavili najviac mesiacov pri Saturne. Potvrdených ich zatiaľ bolo 83.

dna Čítajte aj Českí vedci rozlúštili unikátnu „chybnú“ DNA doposiaľ neznámeho parazita

Európska kozmická agentúra vyšle v apríli k Jupiteru kozmickú loď, aby pozorovala planétu a niektoré z jej najväčších ľadových mesiacov. Americký Úrad pre letectvo a vesmír (NASA) potom budúci rok vypustí loď Europa Clipper, aby preskúmala rovnomenný Jupiterov mesiac, ktorý by pod svojou zamrznutou kôrou mohol skrývať oceán.

neurochirugia ruzinov Čítajte aj Slovenskí neurochirurgovia dosiahli medzinárodné uznanie vďaka unikátnej operácii driekovej chrbtice

Z ostatných planét slnečnej sústavy má Urán potvrdených 27 mesiacov, Neptún 14, Mars dva a Zem jeden. Okolo Venuše a Merkúru žiadne mesiace neobiehajú.

Novo objavené mesiace Jupitera ešte neboli pomenované. Sheppard hovorí, že iba polovica z nich je veľká aspoň 1,5 kilometra, a na pomenovanie tak má nárok.

Viac na túto tému: #mesiac #jupiter