Zemiaky sú lepší stavebný materiál ako ľudská krv. Budú ideálnou hmotou na Marse?

Zatiaľ najlepšou stavebnou hmotou, ktorá by sa dala použiť na budovanie základní na Marse a Mesiaci, je škrob, ktorý sa dá získať zo zemiakov.

13.04.2023 06:00
mars Foto:

Ak by sa obohatil ľudskými slzami alebo ďalšími telovými tekutinami a zmiešal s tamojšími horninami, vznikol by materiál, ktorý pevnosťou predbehne betón, píše space.com.

Na Zemi je stavebným materiálom číslo jeden betón. Je pevný, lacný a tvárny. Ale je tiež ťažký a v kozme na jeho výrobu chýbajú zásadné zložky. Takže sa naň vesmírni inžinieri, ktorí plánujú stanice na Mesiaci a na Marse, nemôžu spoľahnúť. Teraz ale prišli s alternatívou: otestovali stavebnú hmotu vyrobenú zo zemiakového škrobu, soli a marťanskej pôdy. V skúškach sa ukázalo, že je ešte lepšia ako doteraz odporúčaná hmota tvorená ľudskou krvou, napísal spravodajský portál čt24.

chall Čítajte aj Challenger bol druhým z raketoplánov, jeho desiaty let skončil tragédiou

Analýza, ktorá vyšla v odbornom časopise Open Engineering, ukazuje, že zemiakový cement je dvakrát pevnejší ako betón, ktorý používame pri normálnych stavbách na Zemi. Mohol by teda mať potenciál aj pre použitie mimo našej planéty. A hlavne by sa dal na Červenej planéte ľahko vyrobiť; staršie štúdie totiž už preukázali, že by sa na nej dali naozaj pestovať zemiaky.

Vedci nazvali novú hmotu „Starcrete“ – čiže hviezdon. Keď inžinieri skúšali pridávať rôzne simulované vzorky z Marsu a Mesiaca (tie skutočné sú príliš zriedkavé), ukázalo sa, že ak sa pridá mesačný regolit (vrstva rôznorodého nespevneného horninového materiálu, ktorý pokrýva celistvé podložie), je hviezdon ešte o štvrtinu pevnejší ako materiál vyrobený pre Mars.

Autori štúdie odhadujú, že z iba 25 kilogramov dehydratovaných zemiakov by bolo možné vyrobiť takmer pol tony hviezdonu – to je množstvo, z ktorého by sa dalo získať asi dvesto tehál.

čierna diera Čítajte aj Astronómovia objavili jednu z najväčších supermasívnych čiernych dier. Prvýkrát pomocou gravitačných šošoviek

Vedci hľadajú ideálny materiál už niekoľko rokov. V predchádzajúcom výskume testovali podobný, až na to, že namiesto škrobu skúšali ľudskú krv. Prach z Marsu či Mesiaca by sa miešal s proteínom zvaným albumín, ktorý sa nachádza v krvnej plazme. Vzniknutý materiál mal podobnú pevnosť v tlaku ako bežný betón (teda o niečo nižší ako škrobový betón), ale trpel jednou slabinou: posádka by musela pravidelne darovať krv, čo by už aj tak iným prostredím oslabeným ľuďom bralo príliš veľa síl.

Viac na túto tému: #vesmír #mars #mesiac #zemiaky #space.com #stavebná hmota