Astrofyzici pozorovali čiernu dieru - kozmickú chobotnicu

Po prvýkrát astronómovia zachytili tieň čiernej diery a silný prúd materiálu, ktorý z nej vychádza.

27.04.2023 17:09
M87 science image no Text-1024x791 Foto:

Táto supermasívna čierna diera tvorí stred Messiera 87 alebo M87. Objav trval niekoľko rokov – skutočné pozorovanie, ktoré viedlo k snímke, sa uskutočnilo niekoľko ďalekohľadov rozmiestnených na rôznych miestach Zeme, v roku 2018.

Vďaka nim bol vytvorený jeden virtuálny teleskop, oveľa výkonnejší ako jeho jednotlivé časti. To umožnilo astronómom pozrieť sa na čiernu dieru vzdialenú 55 miliónov rokov v detaile, aký nikdy predtým nevideli.

Nový obrázok môže pomôcť získať viac informácií o tom, ako sa čierne diery správajú a čo im umožňuje uvoľňovať energetické toky materiálu do vesmíru, tvrdia vedci.

tuleň Čítajte aj Tulene zvyčajne spia len dve hodiny denne, odhalil výskum

Objekt, ktorý pozorovali, je veľmi ďaleko, ale je aj nepredstaviteľne veľký. Predstaviť si veľkosť Slnka nie je ľahké, ale čierna diera v galaktickom centre M87 je 6,5 miliardy krát hmotnejšia.

Čierna diera tvorí stred tejto veľkej galaxie. Pohlcuje plyn a prach – ale aj celé hviezdy, ak sa dostanú príliš blízko. V minulosti si vedci mysleli, že čierne diery sú „hlúpe“, to znamená, že len absorbujú hmotu a samy nič nevyžarujú. Tieto objekty však môžu tiež vyžarovať silné prúdy materiálu, ktoré cestujú vesmírom takou silou a rýchlosťou, že môžu dosiahnuť za hranice svojej rodnej galaxie.

japonska sonda Čítajte aj Pokus o prvé komerčné pristátie na Mesiaci podľa Tokia zrejme zlyhal

„Vieme, že tieto trysky sú vyvrhnuté z okolia čiernych dier, ale stále úplne nechápeme, ako sa to deje. Aby sme to mohli študovať priamo, musíme pozorovať pôvod prúdu čo najbližšie k čiernej diere,“ uviedol v tlačovej správe Ru-Sen Lu, astronóm zo Šanghajského astronomického observatória v Číne.

A čo sú trysky? Keď hmota zachytená gravitáciou čiernej diery obieha okolo svojho únoscu, zahrieva sa a uvoľňuje energiu vo forme žiarenia vo vlnových dĺžkach svetla. Toto svetlo potom vytvára prstencovú štruktúru, ktorú možno vidieť žiariť okolo tieňa čiernej diery.

Viac na túto tému: #vesmír #čierna diera #astrofyzici