Éra nadzvukového cestovania je už doslova predo dvermi. Umožnia ju nové náporové motory

Vývoj náporových nadzvukových motorov tak výrazne pokročil, že nie je otázkou či sa presadia, ale kedy sa tak stane.

04.10.2024 12:57
hypersonic Foto:
Spoločnosť Hypersonix patrí k tým, ktoré vo vývoji scramjetových motorov pokročila najďalej.
debata (15)

Concordy nelietajú od roku 2003, teda už vyše 20 rokov. Ich vyradením z prevádzky zanikla aj komerčná doprava cestujúcich nadzvukovými rýchlosťami. Tá sa však možno obnoví, aj keď to bude ešte nejaký ten rok trvať. Prelomová technológia, ktorá by ju umožnila, však bude naostro otestovaná už v budúcom roku.

Konkrétne to znamená, že v roku 2025 by sme sa mohli dočkať prvého skúšobného letu revolučného hypersonického motoru, ktorý využíva rotačné detonačné technológie. Ide o rotačný detonačný náporový motor (ramjet, resp. RDRE) s označením VDR2. Je vhodný pre drony a lietadlá, ktoré majú dosahovať extrémne rýchlosti a v budúcom roku bude otestovaný v bezpilotnom lietadle, respektíve v drone Venus. Náporové motory nie sú úplnou novinkou, experimentovalo sa s nimi už v prevej polovici minulého storočia, no teraz prežívajú veľkú renesanciu vďaka technologickému pokroku a vývoju nových hi-tech materiálov.

Test náporové motoru, vyvinutého vo Venus... Foto: Venus Aerospace
Test-306 E1 DM45-1024x796 Test náporové motoru, vyvinutého vo Venus Aerospace.

Tieto motory navyše nie sú určené len pre lietadlá. V upravenej podobe napríklad americká armáda testuje náporové motory aj pre pohon vojenských lodí a taktiež pre rakety s dlhým doletom. V civilných lietadlách by umožnili transoceánske lety nie v rádoch hodín, ale desiatok minút.

A čo to vlastne je? Náporový motor (ak ide o nadzvukový, využíva sa označenie scramjet) tvorí zužujúca sa trubica, do ktorej vstupuje pri lete náporom vzduch. V trubici sa vstupujúci vzduch spomalí, čím vzrastie jeho tlak. Do takto stlačeného vzduchu sa v spaľovacej komore vstrekne palivo. Horením paliva sa uvoľní tepelná energia, teplota a objem spalín prudko vzrastie, čím ešte viac narastie tlak. Spaliny vysokou rýchlosťou unikajú zužujúcou sa výstupnou tryskou.

Technológia náporových motorov od Venus Aerospace:

Rotačné detonačné motory (RDE) využívajú prstencové komory a presne načasované vstrekovanie paliva na vytvorenie konštantného ťahu. Každá explózia vyšle rázovú vlnu, ktorá vytvára ťah, ale zároveň sa šíri okolo prstenca, aby vyvolala ďalšiu explóziu. Tieto motory sú maximálne účinné pri vysokých nadzvukových rýchlostiach – Mach 6 a viac.

Radian One Čítajte viac Radian One: Unikátne vesmírne lietadlo štartuje z koľajníc. Nahradí raketoplány?

Hypersonické detonačné náporové motory teda budú dosahovať rýchlosti vyššie než Mach 5 (viac ako 6 174 km/h), čo doteraz nebolo možné pri bežných prúdových motoroch. Jednou z ich hlavných výhod je, že sú schopné pracovať maj pri extrémnych teplotách, ktoré by nezvládli tradičné prúdové motory. Nemajú totiž pohyblivé časti ako turbíny, ktoré sú citlivé na prehriatie. Pokiaľ píšeme o rotačných náporových motoroch, platí to pre tiež, rotujú v nich totiž spaliny.

VDR2, motor vyvinutý spoločnosťou Venus Aerospace, taktiež sľubuje rýchlosti až Mach 6 (približne 7 350 km/h) a lety v nadmorských výškach až 52 000 metrov, čo predstavuje významný krok vpred v leteckom vývoji.

Okrem Venus Aerospace vo vývoji detonačných náporových motorov výrazne pokročila aj spoločnosť GE Aerospace, vyvíjajúca motory, ktoré sú efektívne aj pri nižších rýchlostiach, približne Mach 3 a taktiež Aerojet Rocketdyne a Hypersonix.

Náporové motory v rôznych modifikáciách sú jednoznačne budúcnosťou vysokorýchlostných lietadiel vo vojenskej aj civilnej sfére. Okrem vyššie spomenutých spoločností s ich vývojom výrazne pokročili aj v NASA a americkej vojenskej výskumnej agentúre DARPA. Pracuje na nich aj „silná trojka“ technologických spoločností, zaoberajúcich sa ako vojenským, tak aj civilným výskumom, do ktorej patria Lockheed Martin, Raytheon Technologies a Northrop Grumman a sú predmetom experimentovania aj na prestížnych univerzitách. V prípade náporových motorov už nie je otázkou, či sa dokážu komerčne presadiť, ale kedy sa tak stane.

Facebook X.com 15 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #ramjet #scramjet #náporové motory