Vedci geneticky modifikovali komáre, aby plodili iba samce

Tímu britských vedcov z Imperial College London sa podarilo geneticky modifikovať komáre tak, že 95 percent ich potomkov sú samce. Výsledok pokusu tak podľa nich môže zastaviť šírenie malárie, ktorú spôsobuje parazit prenášaný práve samicami tohto druhu hmyzu.

12.06.2014 15:05
Anopheles Foto:
Komár rodu Anopheles, ktorý prenáša maláriu.

Štúdiu podľa internetovej stránky www.iflscience.com publikovali v časopise Nature Communications.

U väčšiny druhov komárov, potrebuje samička krv, aby získala živiny potrebné pre tvorbu vajíčok. Ak v sebe nesie parazita, poštípaním akéhokoľvek živočícha či človeka, naňho parazita prenesie. Jedna samička dokáže počas života vyprodukovať až tritisíc vajíčok, pričom polovica jej potomkov sú samičky. Znížením tohto pomeru v prospech samcov sa tak zníži riziko, ktoré samice ako šíriteľky nákazy predstavujú pre človeka.

Najnovší výskum britských vedcov sa uskutočnil na komároch druhu Anopheles gambiae, ktoré žijú v subsaharskej Afrike. Až 95 percent úmrtí na maláriu sa udeje práve v tomto regióne. Vedci v laboratóriu pozmenili genóm samcov hmyzu a následne sledovali šírenie mutácie pri párení s ďalšími nemutovanými jedincami. Výsledkom bolo vyhynutie komárej populácie pre nedostatok samičiek.

„Výsledky sú sebestačné. Len čo sme do populácie uviedli mutované jedince, samce začali produkovať ďalších samcov a tí takisto,“ priblížil výskum jeho spoluautor Nikolai Windbichler. „Štúdia je len na začiatku, no verím, že tento postup povedie k lacnému a efektívnemu spôsobu, ako odstrániť maláriu z celých regiónov. Našim cieľom je umožniť ľuďom, aby žili bez strachu z tejto choroby,“ dodal hlavný autor Roberto Galizi.

Maláriou sa ročne nakazí viac ako 200 miliónov ľudí, pričom na ňu zomrie približne 600-tisíc pacientov. Z tohto počtu sú väčšina deti vo veku do päť rokov. Hoci by nová metóda pomohla výrazne znížiť riziko nakazenia, otázne je, aký vplyv na ekosystém by malo vyhubenie komárov, ktoré sú napríklad obživou iných živočíchov či opeľovačmi.

Viac na túto tému: #Malária #vedci #komáre