Láska k zvieracím miláčikom je v Číne výnosný biznis

Šanghajská banková úradníčka Frances Čchenová utratí zhruba pätinu mesačného platu za svojho pudla Cookie. Je jednou z miliónov majiteľov domácich miláčikov, vďaka ktorým sa odvetvie starostlivosti o domáce zvieratá v Číne stalo jedným z najrýchlejšie rastúcich na svete.

24.06.2015 12:00
Pes s natáčkami Foto:
Ilustračné foto.
debata

Čchenová berie svojho psa každý týždeň do salónu, kde mu dopraje sprchu, a kŕmi ho iba dovážaným krmivom. Mesačne ju stojí viac 250 eur. „Chcem mu dať len to najlepšie,“ hovorí slobodná dvadsaťšesťročná žena, ktorá žije so svojimi rodičmi. „Je to moje dieťa. Jediný rozdiel je v tom, že nevie hovoriť ľudským hlasom.“

Komunistický líder Mao Ce-tung kedysi zakázal domácich miláčikov, pretože to podľa neho bola buržoázna zábava. Teraz sa vlastníctvo domáceho maznáčika stáva v Číne symbolom finančného úspechu. Konzultačná spoločnosť Euromonitor odhaduje, že sektor starostlivosti o domácich miláčikov vzrastie do roku 2019 o vyše polovicu. Tempo rastu tak výrazne prekonáva rast na najväčšom svetovom trhu, ktorým sú Spojené štáty. Tam má trh produktov a služieb pre domácich miláčikov tento rok vykázať rast len o štyri percentá. Z tohto výhľadu sú nadšené nadnárodné firmy, ako je Mars, Nestlé, Procter & Gamble a Colgate-Palmolive. Najmä keď sa rast celkového maloobchodného trhu v krajine spomaľuje rovnako ako celkový ekonomický rast Číny.

Najobľúbenejšími domácimi miláčikmi sú psy. Vďaka vyšším disponibilným príjmom je vlastníctvo maznáčikov dostupný luxus pre čoraz viac Číňanov, zvlášť v rozvinutejších mestách. K prudkému rastu počtu maznáčikov totiž prispieva aj samota a stresujúci život v mestách. Podľa Euromonitora vlani v celej krajine vlastnilo psa 30 miliónov domácností, teda takmer sedem percent.

Riaditeľ oddelenia pre verejné záležitosti spoločnosti Mars Matthias Berninger uvádza, že trh s krmivom pre domáce zvieratá v Číne má veľký priestor pre ďalší rast a už teraz prekonáva väčšinu očakávaní v tomto odvetví. „Ľudia neverili, že čokoláda bude niečo, čo budú mať spotrebitelia v Číne radi, nieto že sa čínski spotrebitelia stanú vášnivými majiteľmi domácich maznáčikov,“ povedal Berninger agentúre Reuters. Americká firma je známa svojimi cukrovinkami, vlastní však aj značky krmiva pre domácich miláčikov Pedigree a Whiskas. Mars bol pred dvoma rokmi lídrom na čínskom trhu s dvojtretinovým podielom. Druhá bola Nestlé s podielom 16 percent a miestna firma Nory Pet tretia s podielom takmer sedem percent.

„Je tu ohromný dopyt po krmive, pretože majitelia prestávajú kŕmiť svoje psy ryžou a mäsom a prechádzajú k vhodnému krmivu pre maznáčikov,“ hovorí Čchen Siou-čchiang, ktorý je manažérom predaja v spoločnosti Guangzhou Mudi Trading. Tá je dovozcom a distribútorom krmív. Okrem značkového krmiva čoraz viac Číňanov platí za získanie psa s rodokmeňom a tiež za služby a doplnky, o ktorých si myslia, že si ich ich jedinečné zvieratá zaslúžia. „Vo veľkých mestách, ako je Šanghaj, sa mnoho ľudí cíti osamotených a starajú sa o domáce zvieratá ako o rodinu,“ hovorí jeden z majiteľov salónu pre zvieratá Čao Chuan-chuan. Pekinské fotografické štúdio pre zvieratá Yipets ponúka klientom balíky vrátane kostýmov a stylingu pre zvieratá, ktorých cena sa pohybuje od 30 do 1 000 eur. Mesačný výcvik psa v chovateľskej stanici JinJiaJun môže stáť aj 700 eur.

Zo záujmu ťažia aj obchodníci s luxusnými doplnkami. Napríklad americká spoločnosť Chrome Bones, ktorá otvorila svoj prvý franchisingový obchod v Číne minulý rok v septembri, uvádza, že jej predaj rastie až o 40 percent mesačne. Firma sa špecializuje na psie obojky zdobené Swarovského krištáľmi, ktoré stoja okolo 300 eur, na prepravky pre zvieratá z hadej kože, ktorých cena sa začína na 3 000 eurách, na postele z lakovanej kože a na misky. „Vyhliadky sú veľmi dobré,“ tvrdí majiteľ obchodu Čchen Jin-feng.

Veľkým biznisom je tiež rozmaznávanie domácich zvierat. Cole Čang vlastní firmu Blue Bone, ktorá ponúka psím klientom možnosť riadiť Ferrari alebo Maserati. Táto služba podľa neho stojí až okolo 70 eur za kilometer a veľmi často majú plno. „Priemerne máme vyše 100 klientov týždenne. Zvyčajne pracujeme cez víkendy nadčas,“ hovorí. „Väčšina mojich zákazníkov sa stará o svojho psa veľmi dobre a sú ochotní za neho aj veľa minúť,“ dodáva.

debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #pes #domáci miláčikovia