Neandertálci nám posilnili imunitu

Zrejme by sme sa mali poďakovať našim vyhynutým príbuzným za schopnosť bojovať proti chorobám. Práve kríženie praľudí s neandertálcami a denisovanmi nám totiž podľa vedcov posilnilo kľúčové gény v imunitnom systéme. Podľa zistení zverejnených v odbornom časopise The American Journal of Human Genetics práve vďaka neandertálskym génom dokáže naše telo ničiť nebezpečné patogény.

12.01.2016 13:00
neandertalec Foto:
Neandertálske gény v sebe nosia prakticky všetci pôvodní obyvatelia Európy.

Toto medzidruhové kríženie však malo aj svoje nedostatky. Rovnaké gény od neandertálcov nás spravili náchylnejšími na vznik alergií.

Pôvodní predkovia súčasných ľudí tvorili malú populáciu v Afrike zhruba pred 60-tisíc rokmi. Ako sa praľudia postupne rozširovali po západnej Ázii a Európe, tak prišli do kontaktu s ďalšími „kmeňmi." Podľa genetických zistení došlo k ich vzájomnému páreniu, a preto je časť genetickej výbavy neandertálcov stále prítomná v génoch moderných ľudí. Približne jedno až šesť percent genómu súčasných ľudí žijúcich v Euroázii tvoria gény získané buď od neandertálcov, alebo od denisovanov, čo sú dnes už vyhynutí členovia ľudskej rodiny.

Nemeckí vedci analyzovali gény súčasných ľudí, ako aj našich dávnych príbuzných, aby našli pôvod zmien v našom imunitnom systéme. Podarilo sa im zistiť, že časť neandertálskej DNA, ktorá je v nás prítomná aj dnes, hrala kľúčovú úlohu pri formovaní hlavnej obrannej línie proti baktériám, hubám a parazitom. „Podľa našich zistení tieto genetické oblasti pomáhajú moderným ľuďom ešte aj dnes," povedal pre BBC News Michael Danneman z Inštitútu evolučnej antropológie Maxa Plancka v Lipsku. „V istom období mohlo byť výhodou mať tieto neandertálske gény na boj proti infekciám a smrteľným patogénom. Táto výhoda mohla pretrvať dodnes, no je zložité ju presne určiť," dodal výskumník.

Podľa Dannemana, ktorý výskum viedol, je dosť dobre možné, že rovnaké neandertálske gény však spôsobili aj to, že ľudia začali byť náchylnejší na vznik alergií. Môže za to premena imunitného systému na účinnejší boj s rôznymi patogénmi. Dodal však, že zatiaľ to nie je možné stopercentne potvrdiť a treba vo výskume pokračovať.

Rovnakému výskumu sa venovala aj druhá skupina vedcov z Francúzska a USA. Tí nezávisle od svojich nemeckých kolegov analyzovali genetické údaje súčasných ľudí z projektu 1 000 Genomes a porovnávali ich s génmi našich dávnych príbuzných. Došli k podobnému záveru. A teda, že dôležitá skupina génov nášho imunitného systému pochádza od neandertálcov a denisovanov.

„Bolo veľkým prekvapením zistiť, že táto skupina génov má tak zjavný neandertálsky pôvod. Možno by sme našim dávnym príbuzným mali poďakovať za to, že nám poskytli možnosť lepšie sa brániť proti rôznych infekciám, čím zvýšili našu šancu na prežitie," povedal Luis Quinatana-Murci z Pasterouvho inštitútu v Paríži.