Vedci stanovili vek grónskeho žraloka až na 400 rokov

Grónske žraloky zrejme dosahujú najdlhší biologický vek spomedzi všetkých žijúcich stavovcov. Zistili to vedci, ktorí odhadli vek jedného z jedincov tohto živočíšneho druhu na približne 400 rokov, informovala agentúra AP.

12.08.2016 10:53
žralok Foto:
Vek najstaršieho jedinca grónskeho žraloka, uloveného pred zhruba štyrmi rokmi, výskumníci odhadli na 392 rokov.

Medzinárodný tím biológov a prírodovedcov za pomoci novej metódy odhadol vek 28-mich už uhynutých žralokov (ospalcov) grónskych (Somniosus microcephalus). Dospeli pritom k záveru, že osem zo skúmaných samíc malo 200 alebo viac rokov a dve sa pravdepodobne narodili pred vyše tromi storočiami.

Vek najstaršieho z jedincov, uloveného pred zhruba štyrmi rokmi, výskumníci odhadli na 392 rokov. Vzhľadom na experimentálny charakter datovacej metódy, určujúcej vek na základe vzoriek očného tkaniva, to však môže byť aj o 120 rokov viac alebo menej.

Aj v prípade najnižšieho možného odhadu (272 rokov) by však vek tohto dlhého žraloka, žijúceho na severe Atlantického oceánu, výrazne prevýšil 211 rokov, čo bol doterajší rekord v rámci stavcov – veľryby grónskej.

Výskumný tím pod vedením Juliusa Nielsena, morského biológa z Kodanskej univerzity, zverejnil svoje zistenia vo štvrtok v renomovanom odbornom časopise Science.

Najstaršia zo skúmaných žraločích samíc, ktorá dosiahla dĺžku 16,5 metra, sa podľa vedcov narodila v rozmedzí rokov 1500 a 1740. S najväčšou pravdepodobnosťou sa však narodila okolo roku 1620, teda v období, keď v Európe začínala tzv. tridsaťročná vojna.

„Ide o odhad. Nejde o (exaktné) stanovenie… Ale štúdia je dostatočne presvedčivá na to, aby sme mohli konštatovať, že tieto živočíchy žijú… zrejme dlhšie než ktorékoľvek iné stavovce,“ komentoval výsledky výskumu Joao Pedro Magalhaes, biológ z Liverpoolskej univerzity, ktorý nebol súčasťou Nielsenovho tímu.

Prečo sa žraloky grónske dožívajú takého vysokého veku, zatiaľ nie je známe. Predpokladá sa však, že to súvisí s ich pomalým metabolizmom ovplyvneným nízkou teplotou oceánu v okolí Grónska a Islandu.

Viac na túto tému: #žralok