Vedci vyvinuli metódu na meranie 101 rastlinných hormónov

Vedci vyvinuli metódu, ktorá umožňuje zmerať rekordných 101 rastlinných hormónov a im príbuzných látok v malej vzorke koreňa, stonky či iného orgánu.

15.10.2018 10:45
rastliny Foto:
Vedci z Ústavu experimentálnej botaniky Akadémie vied ČR, Univerzity Palackého a Centra regiónu Haná vyvinuli so švédskymi kolegami metódu, ktorá umožňuje zmerať rekordných 101 rastlinných hormónov a im príbuzných látok v malej vzorke koreňa, stonky či iného orgánu.
Nový postup urýchli analýzu hormónov. Uviedla to Univerzita Palackého v Olomouci. Článok o novej metóde publikoval vedecký časopis Plant Physiology.

Nová metóda pomôže vedcom lepšie pochopiť, ako sa hladiny hormónov menia v rôznych situáciách, napríklad keď poľnohospodárske plodiny alebo iné rastliny čelia nepriaznivým podmienkam. Celá analýza pritom zaberie len 32 minút.

„Naša metóda je rýchla, citlivá a spoľahlivo funguje aj s malými rastlinnými vzorkami s hmotnosťou iba 20 miligramov. V každej vzorke dokážeme súčasne stanoviť 101 látok, čo je skoro dvojnásobok v porovnaní s predchádzajúcimi metódami iných autorov,“ uviedol Ondřej Novák, vedúci oddelenia metabolomiky v laboratóriu rastových regulátorov, ktorý metódu so svojím olomouckým tímom a s vedcami z poľnohospodárskej univerzity vo švédskom Umea vyvinul.

Metódu vedci overovali na semenáčoch arábkovky, ktoré vystavili stresu zo zasolenia. Vo vzorkách koreňov a nadzemných častí potom našli 45 hormónov a príbuzných látok zo spomínaných 101, ktoré vedia stanoviť. Zasolenie ovplyvnilo hladinu 23 týchto zlúčenín v koreňoch a 15 v nadzemných orgánoch, na fyziologických reakciách na zasolenie sa teda zúčastňuje viac rôznych hormónov.

„Ako bolo zistené, koncentrácie niektorých hormónov vzrástli alebo poklesli v súlade s tým, ako sa menila aktivita génov zodpovedných za ich syntézu či odbúravanie. Prepojenie údajov o reakcii génov a hormónov na zasolenie alebo na iné podnety teda poskytne komplexnejšiu predstavu o procesoch, ktoré sa v rastline odohrávajú,“ uvádza správa.

Sucho, mráz alebo zasoľovanie pôd podľa Nováka spôsobujú každoročne veľké straty v poľnohospodár­stve. Vedci sa preto snažia pochopiť biologické deje vedúce k aktivácii obranných mechanizmov, ktoré umožňujú rastline prežiť.

„Na analýzach hormónov v rôznych rastlinách vrátane poľnohospodárskych plodín spolupracujeme s vedcami z Českej republiky i celého sveta. Našu ,stojednotkovú' metódu v týchto projektoch určite využijeme. Do budúcnosti však máme aj ďalšie plány. Chceli by sme merať hladiny rastlinných hormónov v rôznych typoch buniek a tiež v jednotlivých častiach bunky – organelách,“ poznamenal Novák.

Viac na túto tému: #vedci #rastliny #rastlinné hormóny #koreň #stonka #laboratóriá