Teleskop zachytil formovanie nového hviezdneho systému

Medzinárodnému tímu vedcov sa podarilo detekovať planétu formujúcu sa okolo mladej hviezdy podobnej Slnku.

22.03.2019 08:58
alma Foto:
Teleskop Alma.

Hviezda sa nazýva DM Tau a váži zhruba polovicu oproti Slnku. Podľa odborného článku publikovaného v časopise Astrophysical Journal Letters sa na oblohe nachádza v súhvezdí Býka, a to vo vzdialenosti 470 svetelných rokov od Zeme. Stará je tri až päť miliónov rokov.

Astronómovia systém zachytili pomocou rádioteleskopu ALMA, ktorý je umiestnený na púšti Atacama v Čile a zaznamenáva rádiové vlny z vesmíru.

Vďaka tomuto rádioteleskopu mohli vedci pozorovať dva prstence prachu formujúce sa okolo hviezdy DM Tau. Vnútorný je od nej vzdialený štyri astronomické jednotky (AU), druhý 20 AU. Odborníci veria, že presne v tomto mieste sa formujú planéty.

Astronomická jednotka je jednotka vzdialenosti používaná v astronómii, pôvodne definovaná ako stredná vzdialenosť Zeme od Slnka.

Vedci podľa agentúry Reuters dúfajú, že študovanie susednej hviezdnej sústavy prinesie lepšie porozumenie procesov, ktoré viedli aj k zrodu „našich“ planét, teda i Zeme.

Viac na túto tému: #hviezda #slnko #teleskop alma