Štvrtinu baktérií v perí tvoria látky podobné antibiotikám, tvrdia vedci

Približne 25 percent baktérií v perí vtákov je schopných produkovať bakteriocíny, teda látky podobné antibiotikám.

04.06.2019 16:00
vtáky, vtáci, sťahovanie, teplé krajiny, hus Foto:

Pomáhajú vtákom v boji s patogénmi, hoci sa vedci skôr domnievali, že tieto látky perie poškodzujú. Objav urobili vedci z Ústavu biológie stavovcov Akadémie vied Českej republiky, Českej poľnohospodárskej univerzity, Karlovej univerzity a Univerzity Palackého v Olomouci, ktorí svoje zistenia publikovali v medzinárodnom časopise Nature.

Okrem boja s patogénmi pomáhajú baktérie podľa autorky štúdie Veroniky Gvoždíkovej Javůrkovej z Ústavu biológie stavovcov so zabezpečovaním takej mikroflóry v perí, ktorá udržuje vtáčie operenie v optimálnej kondícii.

Vtáčie perie je kožný derivát tvorený zrohovatenou pokožkou. „Doteraz bolo všeobecným názorom, že v perí prevažujú mikroorganizmy, ktoré ho skôr poškodzujú. Nová štúdia to vyvracia,“ uviedla Javůrková.

Štúdia ďalej podľa vedcov dokazuje, že spoločenstvá mikroorganizmov sú druhovo špecifické. „To znamená, že každý vtáčí druh si nesie na povrchu tela svoju vlastnú komunitu baktérií,“ dodala Javůrková. Vplyv na zloženie spoločenstva má podľa vedcov tiež prostredie, v ktorom sa vták pohybuje.

Z celkového množstva baktérií v perí ďalej dvanásť percent tvoria takzvané keratinolytické, ktoré vedia perie rozložiť. Súčasťou objavu bol tiež fakt, že 92 percent z týchto baktérií vie tiež produkovať antibiotické látky. "Predtým sa aj pre ne primárne predpokladala iba tá negatívna funkcia, ale vie medzi týmito funkciami prepínať a za určitých podmienok vytvárať aj antibiotiká.

Baktérie – teda skôr než poškodzujúcu funkciu – má funkciu nezastupiteľnú pri ochrane povrchu tela svojho hostiteľa," povedala Javůrková.

Viac na túto tému: #antibiotiká #perie #baktérie #Vtáci #mikroorganizmy