Geneticky upravená huba zabíja malarické komáre

Geneticky upravená huba s pavúčím toxínom môže rýchlo zabiť obrovské množstvá komárov, ktoré roznášajú maláriu, naznačuje štúdia.

07.06.2019 09:00
komár, horúčka dengue Foto:

Pokusy z Burkina Faso ukázali až 99-percentný úhyn populácie komárov v priebehu 45 dní. Cieľom nie je podľa vedcov vyhynutie komárov, ale pomoc v boji proti šíreniu malárie. Choroba, ktorá sa roznáša, keď samička komára cicia krv, zabije ročne 400-tisíc ľudí. Každoročne zaznamenajú na svete 219 miliónov prípadov malárie.

Počas štúdie vedci z americkej University of Maryland a vedeckého inštitútu IRSS v africkom štáte Burkina Faso najprv identifikovali hubu s názvom Metarhizium pingshaense, ktorá prirodzene infikuje komáre rodu anofeles, ktoré roznášajú maláriu. Ďalším krokom bolo hubu upraviť. „Je veľmi prispôsobivá, veľmi ľahko sa dá geneticky upraviť,“ povedal pre BBC profesor Raymond St Leger z University of Maryland.

Rozhodli sa pre toxín nájdený v jede pavúka z Austrálie z čeľade Atracinae. Genetickú informáciu potrebnú pri výrobe toxínu potom pridali do vlastného genetického kódu huby, aby začala produkovať toxín hneď, ako sa dostane do tela komára. „Pavúk používa svoje jedovaté zuby na prepichnutie kože hmyzu a vstrekne toxíny. My nahradíme zuby pavúka Metarhiziumom,“ vysvetlil St Leger. Laboratórne testy ukázali, že geneticky modifikovaná huba dokáže zabiť rýchlejšie a je na to potrebné menšie množstvo hubových spór.

Ďalším krokom bolo otestovať hubu v podmienkach, ktoré by sa čo najviac približovali reálnemu prostrediu. Vedci tak v Burkine Faso vytvorili napodobneninu dediny s rozlohou približne 600 metrov štvorcových, kde nasadili rastliny, postavili chatrče a vytvorili zdroje vody a potravy pre komáre. Priestor obkolesili dvojitou sieťou proti komárom, aby zabránili akémukoľvek úniku.

Spóry huby zmiešali so sezamovým olejom a rozotreli na kusy čiernej bavlnenej látky. Komáre sa po pristátí na látke vystavili pôsobeniu huby. Vedci začali experiment s 1500 komármi. Podľa výsledkov publikovaných v magazíne Science počet komárov v takomto prostredí stúpal. Keď však použili hubu s pavúčim toxínom, po 45 dňoch zostalo v sieti iba 13 komárov. „Transgenická huba rýchlo vyhubila populáciu komárov iba v dvoch generáciách,“ povedal doktor Brain Lovett z University of Maryland. Testy rovnako ukázali, že huba pôsobila zvlášť na tento druh komárov a nemala vplyv na iný hmyz ako napríklad včely.

Pre boj s maláriou sú potrebné nové nástroje, pretože komáre sa stávajú odolnými voči insekticídom. Svetová zdravotnícka organizácia varovala, že prípady malárie stúpajú v desiatich najpostihnutejších krajinách Afriky. Vyhliadky na kontrolu komárov pri použití geneticky upravenej huby sú vysoké.

Viac na túto tému: #Malária #komár #pavúk #huba #genetická modifikácia