Vedci objavili vírus v jantáre starom 98 miliónov rokov

Málokto predpokladá, žeby vírusy vznikli len nedávno, avšak hľadať fosílne dôkazy je nesmierne náročne, najmä pre ich miniatúrne rozmery.

13.08.2019 09:00
V jantáre starom 98 miliónov rokov vedci... Foto: SAV
Modified by CombineZP V jantáre starom 98 miliónov rokov vedci objavili nesmierne vzácne, dokonale zachované mláďatá aj dospelých jedincov nových dravých švábov.

Doteraz boli opísané len dve štruktúry pripomínajúce vírusové kapsuly a jedna deformácia kostí dinosaurov, ktorú mohol a nemusel spôsobiť vírus. Tímu doktora Petra Vršanského, paleontológa Slovenskej akadémie vied, sa podarilo nájsť presvedčivý dôkaz. Nové zistenia publikoval prestížny odborný časopis Palaeontographica.

„V jantáre starom 98 miliónov rokov sme objavili nesmierne vzácne, dokonale zachované mláďatá aj dospelých jedincov nových dravých švábov. Jeden z dospelých druhov prejavuje symptómy vírusovej infekcie. Chýbajú mu zadné krídla a predné má zdeformované,“ popisuje nové zistenia Peter Vršanský.

Ako ďalej tvrdí, tieto prejavy sú sprievodným znakom Iflavírusov, ktoré poznáme aj dnes. „Najznámejším z tejto skupiny je DWV vírus, ktorý deformuje krídla včiel a spolu s roztočmi spôsobuje kolaps včelstiev na celom svete. Je to primitívny vírus a existuje predpoklad, že táto skupina je oveľa staršia ako tento jej dôkaz. Vďaka týmto zisteniam môžu vedci takmer s určitosťou predpokladať, že svet dinosaurov bol už svetom s vírusmi,“ objasnil Peter Vršanský.

Na významných zisteniach sa podieľal medzinárodný tím vedcov z Ruska, Českej Republiky, Nemecka, Veľkej Británie, Malajzie a Číny pod vedením Dr. Petra Vršanského z Ústavu vied o Zemi SAV a Ústavu Zoológie SAV. Prácu publikovali v prestížnom, najstaršom paleontologickom časopise Paleontographica v Štutgarte. Na práci sa podieľala aj stážistka SAV Lucia Vršanská z Gymnázia na Grosslingovej ulici v Bratislave a Milan Beňo z Biomedicínskeho centra SAV.

Zdroj: Monika Hucáková, SAV