Vedci našli najstaršiu fosíliu živočícha, žil pred 550 miliónmi rokov

Vedci objavili v Číne doteraz najstaršie známe pozostatky živočícha, ktorý žil na planéte pred 550 miliónmi rokov.

10.09.2019 09:00
cervik Foto:
Skamenelina zvieraťa Yilingia spiciformis, ktorá má 550 miliónov rokov.

Tvor, ktorého nazvali Yilingia spiciformis podľa juhočínskeho mesta I-ling, blízko ktorého sa fosílie našli, bol zrejme pradávnym predchodcom špirálovcov a článkonožcov a pripomína dnešné mnohonožky. Čínski paleontológovia svoj objav v časopise Nature a označili ho za prielom vo výskume evolúcie najstarších foriem života na Zemi.

Podľa tímu paleontológov pod vedením profesora Šu-chaj Siao z americkej univerzity Virginia Tech je nález fosílií významný aj preto, že sa našlo celkovo 35 pozostatkov toho istého živočícha, a to nielen jeho telesné schránky, ale aj stopy jeho pohybu. Z nich odborníci vyčítali, že bol dlhý necelých 30 centimetrov a zložený zhruba z 50 článkov. Tento súmerný tvor bol schopný pohybu a reagoval na okolie, pretože niektoré odtlačky vypovedajú o tom, že sa živočích na dne oceánu pokúšal uniknúť hrozbe. To by mohlo napovedať, že už mal vyvinutý nervový systém.

„Tento objav dokazuje, že článkovité a pohyblivé živočíchy sa vyvíjali pred 550 miliónmi rokov. Práve schopnosť pohybu im umožnila zanechať na Zemi nespochybniteľnú stopu, a to ako v doslovnom, tak metaforickom zmysle slova,“ uviedol Šu.

Objav Yilingia spiciformis pre vedcov predstavuje vzácny vhľad do formovania živočíšnych druhov v období ediakar, teda v čase pred 635 až 542 miliónmi rokov. Organizmom z doby mladších predprvohôr, ktoré sú dvakrát staršie než najstaršie dinosaury, sa súhrnne hovorí ediakarská fauna.

Viac na túto tému: #dinosaurus #Čína #pozostatky #živočích #článkonožec