Vedci objavili prvého živočícha, ktorý k životu nepotrebuje kyslík

Parazit Henneguya salminicola, ktorý pozostáva z menej ako desať buniek, prežíva v telách lososov.

27.02.2020 18:38
200225150545-first-animal-doesnt-breathe-trnd-s... Foto:
Medzinárodný tím vedcov objavil jedinečný mnohobunkový organizmus, ktorý k životu nepotrebuje kyslík.

Medzinárodný tím vedcov objavil jedinečný mnohobunkový organizmus, ktorý k životu nepotrebuje kyslík. Je ním mikroskopický parazit Henneguya salminicola, ktorý žije v telách lososov. Tento menej ako desaťbunkový živočích z lososieho tkaniva „kradne hotové živiny“ bez toho, aby priamo prijímal kyslík, uviedol pre televíziu CNN Stephen Atkinson z Katedry mikrobiológie na Oregon State University.

„Keď uvažujeme o ‚živočíchoch‘, predstavíme si mnohobunkové organizmy, ktoré potrebujú kyslík, aby prežili, na rozdiel od mnohých jednobunkových organizmov vrátane protíst a baktérií. V našej práci ukazujeme, že existuje minimálne jeden mnohobunkový živočích, ktorý nepotrebuje genetickú výbavu na používanie kyslíka,“ priblížil Atkinson štúdiu, ktorej je spoluautorom a ktorá vyšla v odbornom časopise PNAS. Nálezy tímu podľa jeho slov rozširujú definíciu toho, čo môže byť živočích.

Henneguya salminicola vytvára vo svalovine lososov malé biele cysty, ktoré podľa vedcov pravdepodobne rybám neškodia a nemôžu infikovať ľudí. Prostredie vo vnútri ryby je značne bez kyslíka a parazit tam prežíva tak, že „dýcha“ aj bez neho. Prostrediu sa prispôsobil tým, že sa úplne zbavil svojho mitochondriálneho genómu – mitochondrie pritom u väčšiny organizmov premieňajú potravu na energiu. „Tým, že nemá genóm, parazit šetrí energiu, lebo nemusí kopírovať gény pre veci, ktoré už nepotrebuje,“ vysvetlil Atkinson.

Objav však vedcom ponúkol aj mnoho otázok. Napríklad sa im nepodarilo s istotou zistiť, od čoho závisí prežitie parazita, keď nepotrebuje kyslík. Atkinson sa domnieva, že absorbuje molekuly zo svojho hostiteľa, ktoré už produkovali energiu. Vedec si tiež nemyslí, že je to jediný živočích, ktorý dokáže prežiť bez kyslíka. Očakáva, že objaví mnoho ďalších druhov, ktoré dokážu takto prežiť, a možno aj „ďalšie podivnejšie spôsoby existencie“.

Pôvodný článok: https://edition.cnn.com/…d/index.html