Spolu s poslednými dinosaurami žil na Zemi aj výnimočne veľký cicavec

Medzi poslednými dinosaurami, ktoré chodili po Zemi, žil na Madagaskare aj cicavec veľký asi ako mačka.

05.05.2020 07:24
Box 20200331 Simone Hoffmann Research Hero Foto:
Animácia, ako vyzeralo zviera, ktorého fosíliu našli vedci na Madagaskare.

Informovali o tom vedci. Fosíliu tvora starú 66-miliónov rokov popísali v odbornom časopise Nature.

Objav vyvracia predchádzajúce dohady, že cicavce boli v tomto období svojej evolúcie vo všeobecnosti veľmi malé, približne o veľkosti myši. Výskumníci tvrdia, že toto konkrétne zviera vážilo tri kilogramy a to ešte nebolo úplne dospelé. Zároveň predpokladajú, že tvor pomenovaný Adalatherium hui, ktorý pripomínal jazveca, si hĺbil nory. Predtým, než cicavce ovládli Zem, museli totiž zrejme utekať a ukrývať sa pred oveľa väčšími dinosaurami, ktoré ovládali planétu, nehovoriac o ďalších predátoroch.

Fosíliu našli v roku 1999 na severozápade Madagaskaru v oblasti Mahajanga. Ide zároveň o najlepšie zachovaný nález cicavca zo superkontinentu Gondwana, ktorý v dobe dinosaurov zahŕňal Afriku aj Indiu. Avšak v čase, keď zviera žilo, sa Gondwana už rozpadávala a Madagaskar bol už samostatným ostrovom.

Na ostrove mohol cicavec podľa vedcov čeliť iným druhom predátorov a mať iné zdroje potravy ako na kontinente, čo mohlo viesť k jeho nadmernej veľkosti. Jeho objavenie v každom prípade „prekrúca a dokonca porušuje mnohé pravidlá“, upozorňuje vedúci výskumu David Krause.

Viac na túto tému: #dinosaurus #vedci #výskum #madagaskar